Svenskt Vin välkomnar efterlängtat gårdsutredningsförslag

Report this content

Sverige är det enda landet i EU där gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker är förbjudet. Trots att vi har en riksdagsmajoritet och en folkopinion som vill tillåta det. Men nu kan det bli ändring – idag överlämnar nämligen Elisabeth Nilsson den statliga utredningen kring gårdsförsäljning till regeringen. Utredningen föreslår att försäljning ska tillåtas och den lösning som föreslås hotar varken Systembolaget eller folkhälsan. Förslaget välkomnas av branschorganisationen Svenskt Vin som menar att den, om än med begränsade försäljningsmöjligheter, är avgörande för branschens utveckling.

– Vi kan odla och producera viner på internationell toppnivå i Sverige, dessutom finns det stora arealer mark som lämpar sig väl för vinodling. Än så länge är vi endast ett 50-tal kommersiella odlare i landet men många i branschen och nya odlare står beredda att investera när vi får sälja det vi producerar på gården. Det skulle dessutom gynna landsbygdens utveckling och skapa arbetstillfällen, säger Sveneric Svensson, ordförande i branschorganisationen Svenskt Vin.

Det finns flera begränsningar i det utredningsförslag som presenterats. Dels handlar det om en ytterst begränsad mängd som får säljas, dels krävs att kunden förkovrar sig i dryckeskunskap genom att betala för en rundtur i vingården och en vinprovning. Ronny Persson är styrelseledamot i Svenskt Vin och har deltagit som expert i utredningen.

– Elisabeth har gjort ett mycket bra jobb och trots begränsningarna i förslaget är jag nöjd. Nu ska det ut på remiss och förhoppningsvis blir det en omröstning i riksdagen innan sommaren. Jag skulle bli mycket förvånad om det inte går igenom den här gången, säger han.

Det kommer dock att ta ytterligare ett år efter omröstningen i riksdagen innan vinodlarna i Sverige kan slå upp dörrarna till sina butiker. Som tidigast kan lagförslaget bli verklighet sommaren 2023.

Åtta av tio svenskar vill ha gårdsförsäljning

De senaste månaderna har den svenska nykterhetsrörelsen bedrivit en omfattande kampanj mot gårdsförsäljning. Men en stor majoritet av svenska folket vill att det ska tillåtas. Enligt en opinionsundersökning från förra året är åtta av tio svenskar positiva till gårdsförsäljning. Och att förslaget skulle påverka folkhälsan menar Ronny Persson är nonsens.

– Enligt den utredning som gjorts av Sweco skulle gårdsförsäljning innebära en volymökning på 0,34 procent av den totala alkoholkonsumtionen, vilket kan jämföras med införseln från resor som står för 11 procent. Dessutom är det hantverksdrycker till ett ganska högt pris vi talar om. Vi är övertygade om att svenska folket är vuxna nog att kunna köpa med sig några flaskor vin hem efter ett besök på någon av våra vingårdar. Svensk landsbygd och svenska vingårdar ska inte längre behöva hämmas av ett föråldrat regelverk, säger Ronny Persson.

Felaktiga påståenden om gårdsförsäljning med svar från Svenskt Vin

EU tillåter inte att vi inför gårdsförsäljning. Då tvingas vi stänga Systembolaget.

EU kräver inte att ett land ska göra en viss sak. EU kan däremot ifrågasätta det som görs och avkräva en förklaring. Om denna förklaring inte accepteras måste man göra vissa justeringar. Ingen vet hur EU reagerar om vi inför gårdsförsäljning eftersom man inte kan få information i förväg om vad man får göra. Alltså går det inte att veta förrän vi provat.

Om vi inför gårdsförsäljning går det aldrig att backa.

Det går givetvis att backa och ändra om EU skulle ha synpunkter på detta. Den nuvarande utredningen har dessutom redovisat hur det ska gå till. Det viktiga är att Systembolaget aldrig blir hotat. Om man måste ändra något är det gårdsförsäljningen som påverkas. Dessutom upphör ju gårdsförsäljning automatiskt den 1 juli 2029 om ingen ny lag skapas.

Det är farligt om det kommer in vinstintresse i detaljhandel med alkohol.

Detta beror på hur man ser på vinstintresse. En producent vill givetvis tjäna så mycket som möjligt. Nykterhetsorganisationerna menar att det gör man genom att sälja så billigt som möjligt. En sund producent menar att det gör man genom att sälja så dyrt som möjligt. Gårdsförsäljning skulle göra alkoholen dyrare än på Systembolaget men då får man ju en upplevelse på köpet vilket man knappast får i något av Systembolagets snabbköp.

Två utredningar har kommit fram till att vi inte kan ha gårdsförsäljning.

Det har gjorts minst tre utredningar om gårdsförsäljning. Den första med Anita Werner tog aldrig upp frågan eftersom man inte ansåg att den skulle gå igenom riksdagen. Den andra utredningen som leddes av Lotty Nordling kom fram till att vi kunde ha gårdsförsäljning. Det blev dock en stark opinion mot detta som påstod att det inte gick och man var inte så noga med fakta där. Den nuvarande utredningen har också kommit fram till att man kan ha gårdsförsäljning tillsammans med Systembolaget.

Folkhälsan är hotad om vi inför gårdsförsäljning av alkohol.

Det finns drygt 800 producenter av alkohol i Sverige. Enligt Swecos analys, där man utgår ifrån att hälften av alla besökare skulle köpa full ranson, kommer detta inom en femårs period att motsvara 0,34 procent av den totala alkoholkonsumtionen i Sverige. Om man jämför med resandeinförseln som 2019 stod för 11,2 procent och internethandeln som stod för 1,2 procent förstår man att detta inte kan påverka folkhälsan nämnvärt.

Gårdsförsäljning diskriminerar utländska producenter.

Eftersom utredningen föreskriver att man måste vara med på en besöksupplevelse på tillverkningsstället för att få köpa blir det ingen diskriminering. Om en utländsk producent vill sälja i Sverige måste de alltså starta en produktion här först och sedan ansöka om att få ha gårdsförsäljning av de produkter de producerat i Sverige. De måste också ordna en besöksupplevelse. Det blir i så fall nya arbetstillfällen här vilket är bra.

Gårdsförsäljning blir en konkurrent till Systembolaget.

Gårdsförsäljning, så som den föreslås i utredningen, konkurrerar inte med Systembolagets detaljhandel. För det första får man bara köpa en begränsad mängd (3 liter vin och 0,7 liter sprit) och för det andra måste man vara med på en besöksupplevelse som man betalar för. Det är stor skillnad mot att besöka en av Systembolagets snabbköp där man får köpa precis hur mycket man vill och dessutom till lägre pris.

Utländska producenter kommer att öppna spritbutiker överallt i Sverige.

Det kommer givetvis inte att ske. För att få sälja måste man ha en produktion i Sverige. Man kan sedan få tillstånd att sälja en begränsad mängd under förutsättning att man säljer en upplevelse samtidigt till kunden. Det man får sälja är endast den alkohol som producerats på produktionsstället. Detta kan knappast kallas spritbutiker.

För mer information kontakta:

Ronny Persson, styrelseledamot i Svenskt Vin
ronny@vingarden.nu

Sveneric Svensson, ordförande i Föreningen Svenskt Vin
svesmail@gmail.com

Föreningen Svenskt Vin är branschorganisation för svenska vingårdar.