Anders Bergkrantz får Stora Boendepriset 2004

Arkitekt belönas för nyskapande arkitektur i Rinkeby: Anders Bergkrantz får Stora Boendepriset 2004 FöreningsSparbankens Bostadsstiftelse Ekkronan delar för sjunde året i rad ut det Stora Boendepriset. Ekkronans boendepris för 2004 som är på 50 000 kr, tilldelas i år arkitekten Anders Bergkrantz för att han manifesterat socialt och ekonomiskt nyskapande arkitektur i Rinkeby utanför Stockholm. Priset delas ut på konferensen Stockholm-Mälarregionens Ekonomiska Läge den 20 oktober 2004 kl 11.45 på Berns, Berzeli Park i Stockholm. Anders Bergkrantz har under hela 1990-talet och fram till idag skapat ett flertal vackra och prisvärda hus och områden med en enkel och funktionell arkitektur. Han har utmärkt sig som ytterstadens förkämpe och förnyare. Det aktuella bostadsområdet är uppfört på en före detta parkeringsplats och består av 41 välplanerade bostadsrättsradhus som bryter konventioner och tillför arkitekturen både en social och ekonomisk dimension. - Vi har fått in förslag på många värdiga pristagare men vårt val föll till slut på Anders Bergkrantz, säger Mats Hulth, prisjuryns ordförande. Bostadsstiftelsen Ekkronan instiftade det Stora Boendepriset 1998 i syfte att främja och belöna insatser som leder till bättre boendemiljö och nytänkande för bostäder inom Stockholmsregionen. Priset ska ges till person, projekt eller idéskapare i Stockholmsområdet som har gjort goda insatser inom boendeområdet. Prisjuryn består av Mats Hulth (juryns ordförande), Stellan Lundström (bitr professor KTH), Mats Malmström (ordförande Ekkronan), Elisabeth Lindgren (Lernia AB) samt Gunilla Åberg (Sparbanksstiftelsen Första). För ytterligare information: Mats Malmström, ordförande Bostadsstiftelsen Ekkronan, tfn: 0705-80 40 24 Bilaga 1 Fakta om Bostadstiftelsen Ekkronan Bostadsstiftelsen Ekkronan har sedan 50-talet medverkat till byggandet av ca 35 000 bostäder i Stockholmsområdet. På 50-talet var det mycket stor efterfrågan på egnahemsboende och Sparbankerna tog fram ett konto med bosparmöjligheter, något som man var först med i Sverige. Dåtidens Bankinspektion var tveksamma till att bankerna skulle arbeta med boendefrågor i egen regi. Bostadsstiftelsen Ekkronan bildades. Stiftelsen köpte mark och var entreprenör för olika byggprojekt där konsulenter, arkitekter och byggare kopplades ihop. Det första som Ekkronan köpte var Norrskogen i Täby. Andra områden var Rudboda på Lidingö, Neglinge Gärde i Saltsjöbaden , Viksjö, Salem och Sköndal. Under flera årtionden var Ekkronan en spindel i nätet och hjälpte till att förmedla husköpare till samverkande byggbolag i Stockholmsområdet. Från och med 2004 samarbetar också Bostadsstiftelsen Ekkronan med Sparbanksstiftelsen Första. Ekkronans första Boendepris 1998 gick till byggmästare Einar Mattson för hans gedigna kunnande att utforma vackra hus och boendemiljöer. Projektet Oxtorget visar att man genom förtätning kan försköna och ge liv till sterila innerstadsmiljöer. Ekkronans Boendepris 1999 gick till Framtidsloftet i Årsta. Framtidsloftet är något så unikt som ombyggnad av ett flerbostadshus där ungdomar i stor utsträckning bestämmer hur det egna boendet ska utformas. År 2000 gick priset till Byggmästare Anders Bodin för Alviks Strand, "för vårdande av gammal byggmästartradition där bostäder integreras i en stadsmiljö". År 2001 gick priset till arkitekt Hans Bäckström för bostadsområdet Riksbyhöjden - som skapats till en liten hemtrevlig stadsmiljö i förort. År 2002 gick priset till Sten Lindberg och arkitekt Olof Lotström för bostadsområdet Östbergahöjden, ett typiskt miljonprogramsområde som de på ett smakfullt sett gett liv till. År 2003 gick priset till bostadsjournalisten Lennart Arnstad för rollen som ledande konsumentupplysare inom bostadsmarknaden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/19/20041018BIT00230/wkr0001.pdf