Bara en av tio orkar ta itu med sin pension

Bara en av tio orkar ta itu med sin pension Nästan alla svenskar tycker att det är viktigt att pensionsspara. Men ytterst få orkar engagera sig i den egna pensionen. Det visar en TEMO- undersökning som FöreningsSparbanken låtit göra. De flesta svenskar - så många som nio av tio - anser att det är viktigt att man själv pensionssparar. Trots det så ägnar bara en av tio mer än en stund om året åt sin pension. Enligt undersökningen, som gjorts bland 1050 svenskar, anser sig drygt hälften av de tillfrågade ha dålig överblick över sin pension. Och så många som var fjärde har ingen aning om var pensionen kommer ifrån. Undersökningens resultat oroar FöreningsSparbankens VD och koncernchef Jan Lidén: - Framför allt yngre personer riskerar att gå miste om stora värden genom att vara alltför passiva. Svenskarna har förvisso insett att de måste vara aktiva när det gäller den egna pensionen, men alltför få går från tanke till handling. - FöreningsSparbankens och de andra aktörernas information till spararna om hur pensionssystemet fungerar har uppenbarligen inte varit tillräckligt tydlig. Detta tar vi på största allvar. Därför inleder vi nu en stor satsning i banken, både vad gäller arbetssätt och produkter. Allt för att förenkla och skapa överblick även för de kunder som är måttligt intresserade av att aktivt ägna sig åt sitt pensionssparande, säger Jan Lidén. Ta del av hela TEMO-undersökningen här eller på www.robur.se. För ytterligare information: Jan Lidén, VD och koncernchef, FöreningsSparbanken, tfn: 08-585 922 27 Henrik Kolga, informationsdirektör, FöreningsSparbanken, tfn: 0708-11 13 15 Jesper Berggren, presschef, FöreningsSparbanken, tfn: 0705-49 37 67 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/16/20040915BIT00190/wkr0001.pdf