Inbjudan till konferensen Stockholm-Mälarregionens Ekonomiska Läge 2004

Report this content

Stockholm-Mälarregionens Ekonomiska Läge 2004 Onsdagen den 20 oktober klockan 9.00 - 15.45 hålls konferensen "Stockholm- Mälarregionens Ekonomiska Läge 2004" på Berns, Berzeli Park i Stockholm. Representanter för massmedierna är välkomna att delta i konferensen. Stockholm-Mälarregionen ligger högt på internationella rankinglistor över "kunskapsmässig arbetskraft". Men hur går det egentligen för Stockholm Mälarregionen? Finns här tillräcklig innovationsförmåga och entreprenörsvilja för att hålla tillväxtmotorn igång? Det är några av frågeställningarna som kommer att debatteras under dagen. I år gästas och inleds konferensen av finansminister Bosse Ringholm som kommer att tala om regionens ekonomiska läge. Cecilia Hermansson, prognoschef, FöreningsSparbanken, har gjort en färsk analys om den regionala konjunkturen som hon också presenterar under förmiddagen. Bland övriga medverkande märks även Sven-Inge Nylund, regionplandirektören i Stockholm Läns landsting, Gunvor Engström, VD Företagarna, Jan Lidén, VD, FöreningsSparbanken, Richard Murray, chefekonom, Statskontoret, Charlotte Cederschiöld, europaparlamentariker m fl. Moderator för dagen är Jens Orback. Under konferensen kommer även stiftelsen Ekkronans Boendepris att delas ut. Priset, som delas ut för sjunde året i rad, är på 50 000 kr och tilldelas en person, projekt eller idéskapare inom Stockholmsområdet som gjort goda insatser inom boendeområdet. Konferensen genomförs i samarbete mellan FöreningsSparbanken, sparbanksstiftelserna Första, Nya, Rekarne och Upland. Övriga medarrangörer är Regionplane- och trafikkontoret inom Stockholms Läns Landsting samt Mälardalsrådet. Programmet för Stockholm-Mälarregionens Ekonomiska Läge år 2004 bifogas. Välkommen! För anmälan och ytterligare information: Anette Tollerz, FöreningsSparbanken i Stockholm, tfn: 08-700 76 18 anette.tollerz@foreningssparbanken.se Anna Sundblad, Informationsavdelningen, FöreningsSparbanken, tfn: 070- 321 39 95 anna.sundblad@foreningssparbanken.se Program Stockholm-Mälarregionens Ekonomiska Läge Onsdagen den 20 oktober 2004 Plats: Berns, Berzeli Park, Stockholm Moderator: Jens Orback 09.00 Det ekonomiska läget Bosse Ringholm, finansminister 09.40 - 9.50 Välkommen Jan Lidén, VD FöreningsSparbanken 09.50-10.25 Vad kan vi lära av andra storstäder i Norden? Sven-Inge Nylund,regionplanedirektör, Stockholms Läns landsting 10.25-10.55 Kaffe 10.55-11.45 Den regionala konjunkturen Cecilia Hermansson, prognoschef, FöreningsSparbanken 11.45-12.00 Stora Boendepriset, Ekkronan PrisutdelareMats Hulth , juryns ordförande 12.00-13.00 Lunch 13.00-14.15 Välfärdens utmaningar Richard Murray, chefekonom, Statskontoret Marie-Louise Forsberg-Fransson, landstingsråd, Örebro Läns landsting Var finns framtidens tillväxt? Harriet Wallberg-Henriksson,rektor, Karolinska Institutet Gunvor Engström, VD, Företagarna 14.15-14.45 Kaffe 14.45-15.45 Vårt nya Europa Charlotte Cederschiöld, europaparlamentariker Kjell Albin Abrahamsson, utrikeskorrespondent Central Europa, Sveriges Radio 15.45 Avslutning ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/13/20041013BIT00040/wkr0001.pdf