Forestlight Entertainment får nya ägare och erhåller kapitaltillskott

Underhållningsbolaget Forestlight Entertainment informerade den 11 mars att den av bolaget upprättade kontrollbalansräkningen daterad den 22 februari 2013 visade att bolagets egna kapital understeg hälften av det registrerade aktiekapitalet. Vid den kontrollstämma som avhölls den 16 april 2013 beslutades om fortsatt drift av bolaget och att anta den av styrelsen framlagda åtgärdsplanen för att tillse att bolagets egna kapital ska återställas.

Som en del i den åtgärdsplanen har bolaget tidigare, vilket kommunicerades den 2 maj 2013, sålt dotterbolaget Noble Entertainment.

Som den andra delen i åtgärdsplanen har nu investerare via bolag förvärvat motsvarande ca 74 % av aktierna i Forestlight Entertainment. Säljare är bolagets tidigare huvudägare Cantus Invest samt en grupp investerare. I denna del av överenskommelsen ingår även att Cantus Invest efterställer del av sina fordringar i form av ett aktieägartillskott om ca 61 mkr. Efter detta är alla förbindelser med Cantus avslutade. Cantus lämnar sitt ägande i Forestlight Entertainment och har inga kvarvarande anspråk eller fordringar på Forestlight eller dess dotterbolag i och med denna uppgörelse.

Efter uppgörelsen med Cantus blir Forestlight Entertainment skuldfritt, sånär som på leverantörsskulder och kommer att ha ett eget kapital om ca 32 mkr. För närvarande sker en strategisk översyn av verksamheten och en affärsplan kommer att presenteras i samband med årsstämman den 18 juni. Bolaget kommer då också att presentera en lösning på det återstående kapitalbehov som finns för att brygga perioden fram till att den nya verksamheten är lönsam.

Forestlight Entertainment är ett svenskt underhållningsbolag. I koncernen ingår bl.a. studioverksamheten där produktion av datoranimerad film utgör den primära verksamhetsgrenen. Fido är en av Skandinaviens största och mest välrenommerade animations- och visualeffects-studios och har hela världen som sitt arbetsfält. Bolagets aktier är upptagna till handel på NASDAQ OMX First North. Mangold Fondkommission AB, telefon 08- 503 015 50, är Bolagets Certified Adviser och likviditetsgarant.