Företagarna och Färgelanda kommun spelar brädspel för företagsklimatet

Report this content

Färgelanda Kommun tar ett nytt grepp för att förbättra dialogen med företagare. Den 4 april kommer kommunen och Företagarna att mötas för att spela SamSPELET. De som ska spela är politiker, kommunala tjänstemän och lokala företagare.

SamSPELET som kommunen och företagen ska spela är utvecklat av Hallgren & Löwenbergs, i samarbete med Sveriges kommuner och Landsting (SKL). Syftet med spelet är att skapa dialog mellan företagen och kommunen. Det ska också skapa en bättre förståelse om företagarnas villkor och hur kommunens service fungerar.

-       Samspelet är en plattform för hur vi kan jobba vidare med näringslivet i Färgelanda kommun, säger Marie Hörnlund, näringslivssamordnare i Färgelanda kommun.

Brädspelet är ett bra kompletterande verktyg för kommuner som arbetar med att skapa ett bättre företagsklimat. Genom samarbete och ökad förståelse mellan medarbetare byggs en stabil grund för service. Spelformen där deltagarna ställs inför händelser, servicefrågor och faktafrågor ger en bra omväxling och gör att alla på ett lättsamt sätt kan arbeta med viktiga och ibland svåra frågor.

-       Vår förhoppning är att tjänstemän och politiker kommer att förstå företagarnas villkor, samtidigt som företagarna får en bättre förståelse för att de beslut som fattas av kommunen. Från Företagarnas sida ser vi, som följt processen med SamSPELET i hela Sverige, att detta är ett effektivt sätt att påverka företagsklimatet, säger Lotta Rolandson, kommunikatör på Företagarna Västra Götaland.

Mer information om SamSPELET hittar du här

Datum och tid: 4 april kl 09.00-13.00
Plats: Furåsens möteslokal, Stigsvägen 2, Färgelanda

För ytterligare information, kontakta:
Marie Hörnlund, Näringslivssamordnare och landsbygdsutvecklare Färgelanda kommun, 0528-56 71 42
Lotta Rolandson, Företagarna Västra Götaland, tel: 070-775 84 90

Taggar: