800 företag och 1000 nya jobb skapades under 2011

Företagarnas beräkningar visar att RUT-avdraget har skapat drygt 1000 nya arbetstillfällen under 2011 och antalet företag som är verksamma på RUT-marknaden nu är fler än 14300 stycken. I Norrbotten ökar användningen med 28 procent, vilket är snabbast i landet.

-          RUT-användningen har ökat i hela landet och framgångarna visar att avdraget borde utvidgas för att underlätta för fler och nya företagare, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna.

Företagarna föreslår att avdraget utökas för att inkluderar till exempel markarbeten, IT-tjänster och servering. Tjänstemarknaden är en tillväxtsektor och en naturlig fortsättning är att utveckla nya möjligheter till företagande.

-          Rut-avdraget belastar inte långsiktigt de offentliga finanserna och underlättar dessutom för många för att få en stressig vardag att fungera, säger Elisabeth Thand Ringqvist. Avdrag för hemtjänst är ett exempel på ett område som skulle kunna omfattas av RUT-avdraget.

Totalt sett har RUT-avdraget under 2011 motsvarat drygt 6100 heltidsjobb, jämfört med 5100 under föregående år. Som tidigare undersökningar visat är det dessutom i hög grad personer som stått långt från arbetsmarknaden som fått jobb. Företagarnas beräkningar baseras på Skatteverkets statistik från januari till och med första veckan i december 2011. Avdragsutbetalningarna har ökat med cirka 20 procent, liksom antalet personer som använder RUT.

År 2011 2010
RUT-jobb 6200 5100
Antal köpare 395 841 325 916
Antal utförarföretag 14 323 13 504

Källa: Skatteverket

För ytterligare upplysningar kontakta Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist, 070 - 575 54 34 eller chefsekonom Lars Jagrén, 070-497 17 60.

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation som representerar över 70 000 företagare.

Taggar:

Snabbfakta

800 företag och 1000 nya jobb skapades under 2011 genom RUT-avdraget. Företagarna föreslår utökning av avdraget för att skapa nya arbetstillfällen.