Bluffakturorna ökar utan tillräcklig kontroll

16 procent av företagarna i Sverige har drabbats av bluffakturor, enligt höstens småföretagsbarometer. Företagarnas juridiska rådgivning rapporterar en ökning av samtal från företagare som blivit utsatta, 13 procent av samtalen i år har handlat om fakturabedrägerier. De senaste tre åren har antalet samtal legat konstant på 8-9 procent. Det krävs insatser från regeringen för att vända denna negativa utveckling. De måste utreda hur bluffakturorna kan stoppas.

-         Våra medlemmar drabbas av ett brott som skulle kunna förhindras om Beatrice Ask tog ett helhetsansvar för frågan, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna.

När drabbade kontaktar Företagarnas juridiska rådgivning ber de om hjälp för att påtryckningar från blufföretagen inte har upphört när de bestridit en falsk faktura.

-         Vi hjälper självklart våra medlemmar när de blir utsatta. Samtidigt ser vi att allt för många råkar väldigt illa ut. Det tar tid och energi från oskyldiga företagare och vi befarar att det finns ett stort mörkertal som förlorar pengar på detta, säger Lars Nordfors, chef för Företagarnas juridiska rådgivning.

I ett seminarium på torsdag den 8 december, som arrangeras av Företagarna tillsammans med Svensk Handel, möts representanter från Datainspektionen, Kronofogden och Polisen för att diskutera frågan och möjligheter till samverkan.

För ytterligare upplysningar kontakta Företagarnas VD Elisabeth Thand Ringqvist, 070 - 575 54 34 eller pressekreterare Anna Söderström, 072 - 250 75 80.

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation som representerar över 70 000 företagare.