Budgetpropositionen: Hallå Borg – så här får vi ytterligare 50 000 nya jobb

​– Finansminister Borg behöver hjälp med att hitta nyckeln till nya jobb. Åtgärderna lyser med sin frånvaro. Med lägre arbetsgivaravgift är de små företagen beredda att nyanställa och expandera. En sänkning, till en kostnad av 12–15 miljarder kronor, innebär 50 000 nya jobb, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson, Företagarnas VD.

– Jag saknar de breda sammanhangen i budgeten. Alldeles för mycket fokus läggs på coacher, bidrag till kommunerna och andra kosmetiska åtgärder i stället för på konkreta reformer som gör att vi får fler jobb. Allt kostar inte pengar – ta till exempel turordningsreglerna som är en tröskel för många för att få jobb, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.

En ny rapport från Företagarna visar att arbetsgivaravgiften är den viktigaste skatten att sänka.

Slutsatserna i rapporten är tydliga:

• Arbetsgivaravgiften är den viktigaste skatten att sänka för småföretagen i Sverige. Det anger nästan 6 av 10 företag. På andra plats kommer momsen med 14 procent, följd av inkomstskatter med 12 procent och bensin- och drivmedelsskatter med 11 procent.
  • Mer än hälften av företagen skulle omgående satsa på expansiva åtgärder om arbetsgivaravgiften sänktes med 7,5 procentenheter (lönesummor på upp till 3 mkr). Nästan fyra av tio företag skulle anställa fler och ytterligare 13 procent skulle öka investeringarna.

I det korta perspektivet föreslår Företagarna en sänkning av arbetsgivaravgiften och egenavgiften med 7,5 procentenheter. Om 40 procent av alla företag med 149 anställda skulle kunna öka sysselsättningen med 0,5 personer kan det ge ytterligare 50 000 nya jobb. Det motsvarar fjorton gånger antalet anställda vid Saabs fabrik i Trollhättan.

Ladda ner rapporten på www.foretagarna.se

Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd 070-526 50 00
Lars Jagrén, chefekonom, 070-497 1760

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation och representerar 70 000 företagare varav cirka 55 000 är direktanslutna medlemmar och 15 000 via anslutna branschförbund.