Butikerna och Företagarna inleder samarbete

Butikerna och Företagarna inleder ett brett samarbete. Butikerna är ett samarbete mellan flera branschorganisationer för små och medelstora butiker inom detaljhandeln och representerar totalt cirka 4 700 medlemmar.

Genom samarbetet tar Företagarna en tydligare position inom handeln med ambition att bli ett självklart val för handelsföretag.

– Vi är väldigt glada för samarbetet med Butikerna. Vi kommer under år 2011 att göra stora ansträngningar för att förbättra villkoren för företagare inom handeln och jag ser Butikernas kunskap och kompetens inom området som mycket värdefull, säger Företagarnas VD, Anna-Stina Nordmark Nilsson.

– Att Företagarna och Butikerna samverkar ger den enskilde köpmannen och entreprenören tillgång till Företagarnas politiska nätverk och starka opinionsbildning. Tillsammans har vi kraft att påverka, säger Butikernas VD Bengt Hedlund.

Se Företagarnas anslutna branschförbund på www.foretagarna.se/Om-foretagarna/Var-organisation/Branschforbund

Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd Företagarna 070-526 50 00
Bengt Hedlund, vd Butikerna 070- 862 21 91

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation och representerar 70 000 företagare varav cirka 55 000 är direktanslutna medlemmar och 15 000 via anslutna branschförbund.

Butikerna är ett samarbete mellan flera branschorganisationer för små och medelstora butiker inom svensk detalj- och servicehandel. Anslutna branschorganisationer: Cykel Motor och Sportfackhandlarna, Stockholms Köpmannaförbund, Sveriges bagare & konditorer, Sveriges Bowlinghallars Förbund, Sveriges Glas & Porslinshandlareförbund, Sveriges Leksakshandlares Riksförbund, Svensk Servicehandel & Fast Food, Svenska Antikvariatföreningen samt Zoobranschens Riksförbund. Butikerna arbetar med opinionsbildning och näringspolitiska frågor såsom att påverka lagstiftning och villkor för den enskilda handlaren och erbjuder sina medlemmar juridiskt stöd och medlemsförmåner. www.butikerna.org