Dyr nota för rödgrönt smörgåsbord

Plus för generellt sänkta arbetsgivaravgifter med 8 miljarder kronor. Starkt minus för att man tar bort 10 miljarder kronor av tidigare sänkningar och återinför förmögenhetsskatten. Skuggbudgeten är skattehöjarpolitik och försämrar företagsklimatet, anser Företagarnas vd, Anna-Stina Nordmark Nilsson. – Jag önskar att man fick plocka godbitarna från smörgåsbordet. Problemet är att man måste ta av allt. Och notan blir tyvärr alltför dyr.

Att oppositionen inser att arbetsgivaravgifterna generellt bör sänkas är bra. Men man tar tillbaka dagens nedsättning av avgiften för ungdomar och föreslår istället avskaffad arbetsgivaravgift om man anställer en arbetslös ungdom. – Oppositionens förslag är inte mycket till sänkning av arbetsgivaravgifterna totalt sett. Småföretagen behöver lägre skatter, men vi behöver också stabila regelverk, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson. Borttagandet av RUT får också underkänt av Företagarna, och att föreslå ett återinförande av förmögenhetsskatten är helt feltänkt. Kampen om kapitalet blir allt tuffare mellan världens länder, samtidigt som vi har ett enormt generationsskifte och kapitalbehov i småföretagen. Sverige måste ha konkurrenskraftiga kapitalskatter. Oppositionens förslag innebär motsatsen. Istället för införandet av en riskkapitalfond är ett riskkapitalavdrag för fysiska personer att föredra. – Vad Sverige behöver är en rejäl och konsekvent företagarlinje. Alltför många förslag i oppositionens budget minskar incitamenten till arbete och företagande för att det ska bli ett godkänt betyd, avslutar Anna- Stina Nordmark Nilsson. För ytterligare information: Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd 070-526 50 00