Ett år till valet: Vikande stöd för regeringens näringspolitik

Småföretagens förtroende för regeringens näringspolitik viker. Från toppnoteringen 65 procent i juni har förtroendet minskar med fem procentenheter, till 60 procent. – Med en åsnas envishet har Moderaterna vägrat se de allvarliga problemen med turordningsreglerna. Det har på senare tid upprört småföretagare som önskat att Fredrik Reinfeldt lyssnat mer på Maud Olofsson, säger Företagarnas vd, Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Företagarnas nya undersökning visar att var tionde företagare helt saknar förtroende för regeringens näringspolitik, medan 3 av 10 företagare är tveksamma. Liksom tidigare är det de mindre företagen, med 1 till 9 anställda, som är minst positiva (56 procent), medan stödet är starkare i företag med 10 till 49 anställda (79 procent) och bland företag med 50 eller fler anställda (78 procent). Diagram 1. Har du förtroende för regeringens näringspolitik? Företagare/företagsledare. [Diagrammet återfinns i den bifogade PDF:en] Den andel företagare som har förtroende för regeringens näringspolitik ökade från årsskiftets 57 procent, till 65 procent i juni, vilket är den högsta noteringen sedan Företagarna och SKOP startade mätningarna sommaren 2008, då 40 procent hyste förtroende. Källa: Företagarna/SKOP september 2009. Undersökningen har på uppdrag av Företagarna gjorts av SKOP, som intervjuat drygt 600 företagsledare och 1 100 privatpersoner. Intervjuerna gjordes mellan den 12 och 30 augusti 2009. Urvalet gjordes slumpmässigt ur befolkningsregistret och SCB:s företagsregister. Läs hela rapporten på www.foretagarna.se