Företagandet på banan igen

​– Äntligen lyfter regeringen Reinfeldt upp företagandets betydelse. Vi uppfattas inte längre som ett särintresse utan som ett allmänintresse. Och valet av ministrar visar också att Fredrik Reinfeldt tagit ut ett team som kan fortsätta bygga välfärden.
Det säger Företagarnas vd Anna-Stina Nordmark Nilsson som en kommentar till regeringsförklaringen.

– Ministerlistan visar prov på både kontinuitet och nyskapande. Positivt att Maud Olofsson behåller posten som Närings- och energiminister samt att integrationsfrågorna kopplas till arbetsmarknadsdepartementet med Hillevi Engström och Erik Ullenhag, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.

– Regeringen betonar att arbetslinjen ska fortsätta, att det ska bli lättare och billigare att anställa. Det är bra, liksom att det ska vara lättare att starta, växa och låta företag stanna i Sverige. Men snälla – med den insikten – varför så få konkreta åtgärder för att åstadkomma detta, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.

För att kunna lösa dagens arbetslöshetsproblem, och framför allt då att sänka den höga ungdomsarbetslösheten, måste villkoren och attityderna till företagande förbättras. Sverige har Europas äldsta företagare och var femte företagare planerar att dra sig tillbaka på fem års sikt. Vi behöver konkreta åtgärder. Vi vill att regeringen är lika konkret då det gäller företagandet som den är när det gäller kommuner och landsting.

Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd 070-526 50 00
Lars Jagrén, chefekonom, 070-497 1760

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Företagarna är Sveriges största företagarorganisation och representerar 70 000 företagare varav cirka 55 000 är direktanslutna medlemmar och 15 000 via anslutna branschförbund.