Företagarna applåderar nya krispaketet

– Likviditet och krediter är ekonomins blodflöde. Det är utmärkt att regeringen föreslår att företag som inte fått betalt av sina kunder ska få anstånd med att betala in arbetsgivaravgifter och de anställdas preliminära skatt, säger Företagarnas vd, Anna Stina Nordmark Nilsson.

Att på alla sätt underlätta företagens likviditets- och kreditsituation är avgörande för att vända krisen och undvika onödiga konkurser som vid förra krisen. På sikt borde man införa kvartalsredovisning för alla skattebetalningar för småföretag, menar Anna-Stina Nordmark Nilsson.

– Nu gäller bara att räntan inte sätts så högt att den goda effekten motverkas om företagen inte har råd att ta lånet, och att handläggningen blir effektiv och snabb.

Företagarna är också positiva till förslaget att öka kompensationen för nystartsjobb, även om det fortfarande är fel att företag måste ha kollektivavtal för att kunna dra nytta av åtgärden. Även åtgärderna för effektivare coachning och för att underlätta praktik för de arbetslösa får beröm av Företagarna. Det avgörande nu är att arbetsförmedlingen och andra aktörer sätter fart.

Regeringen får godkänt betyg för alla sina förslag till åtgärder som underlättat för småföretagen och därmed för hela ekonomin i den akuta situation landet befinner sig i. Men det behövs skyndsamt fler åtgärder i form av räntesänkningar, snabbare statliga betalningar och en allmän bankgarant.
Också på lång sikt behövs mer.

– Nu är rätt tid att för åtgärder som skapar bättre förutsättningar för småföretagen också på lång sikt. Sänk arbetsgivaravgifterna rejält för småföretag – med ett tak på en lönesumma på 3 miljoner kronor; gör LAS mer flexibelt så att företagen kan behålla rätt kompetens och därmed överleva i nedskärningstider samt ta itu ännu kraftigare med regelförenklingarna. Detta är de tre mest effektiva åtgärder regeringen skulle kunna göra, säger Anna Stina Nordmark Nilsson.

– Under den senaste superkonjunkturen skapade småföretagen nästan 175 000 arbetstillfällen. Övriga företag i ekonomin skapade knappt 50 000. Det ger tydlig bild på att det är i småföretagen Sveriges tillväxt sker, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.