Företagarna applåderar räntesänkningen: Men den får inte bli ett skott i mörkret

– Riksbankens räntesänkning på 1,75 procentenheter är nödvändig. Men den får inte bli ett skott i mörkret. För att få kreditmarknaden att fungera är det viktigaste att räntesänkningen nu når ut till företagen, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd för Företagarna.

Kombinationen av fördröjda inbetalningar till företagen och svårigheter att få bankkrediter orsakar likviditetsproblem som slår hårt mot småföretagen. Många småföretag riskerar att sättas i konkurs i onödan. Det finns också många småföretag som idag inte kan eller vågar expandera, även om möjligheten finns.

Redan i Småföretagsbarometern, som genomfördes i slutet av oktober, uppgav mer än vart fjärde småföretag att de drabbats av högre lånekostnader och/eller svårigheter att få krediter. Sedan dess har svårigheterna med att få krediter blivit ännu värre.

– Riksbanken har snart inte så mycket ammunition kvar i sin arsenal. Nu gäller det därför verkligen att bankerna också tar sin del av ansvaret, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.