Företagarna om Förslaget om nytt trygghetssystem: - det bidde en tummetott

Den föreslagna ändringen i sjukförsäkringen, särskilt ändringen från tre dagars frivillig karens till sju dagars påtvingad
karens, innebär en sänkning av avgiften på 0,05 procentenheter.
– Det bidde en tummetott. Det är en närmast obefintlig kompensation till landets småföretagare, säger Företagarnas vd, Anna-Stina Nordmark Nilsson, om utredningen om företagares trygghetssystem som presenteras idag.

Företagarna hade väntat att utredningen skulle föreslå en större sänkning för de företagare som vill stå utanför den allmänna sjukförsäkringen.
Nu handlar förslaget istället om att alla företagare får en påtvingad karens om sju dagar, istället för ett mer flexibelt trygghetssystem. Utredningens förslag att även ge karens upp till och med 365 dagar är lovvärd, men sänkningen blir för liten, särskilt i förhållande till dagens frivilliga karens om tre dagar.

Företagarna menar att det är av största vikt att företagare får möjlighet att välja om de ska stå utanför delar av socialförsäkringssystemet och med de sänkta avgifterna kunna spara till sin egen trygghet eller köpa skräddarsydda försäkringslösningar.
Ett system som utformas för löntagare kan aldrig bli relevant för företagare. Utan flexibilitet och viss frivillighet är det omöjligt att bygga ett offentligt system som ger rimlig kompensation till en företagare som blir sjuk.

– En företagare blir inte bara av med sin lön när man blir sjuk, utan också en intäkt som ska täcka fasta kostnader. Det kan också handla om framtida uppdrag och därmed intäkter som går förlorade genom till exempel missade affärsmöten. Ersättningen skulle behöva uppgå till flera gånger lönen för att ge kompensation även för fasta kostnader vid sjukdom. Det har vi mycket tydligt framfört till utredningen, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Det finns även bra delar i förslaget.

– Det är bra att företagares sjukpenning ska bestämmas utifrån vad företagaren faktiskt tjänar, och att man inte ska ha ett tak som utgår från vad anställda tjänar inom motsvarande bransch, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Företagarna ser också positivt på ett högkostnadsskydd mot sjuklönekostnader.

Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd Företagarna 070-526 50 00
Anders Fogelberg, arbetsmarknadsexpert, Företagarna 08-406 1714