Företagarna om Lavaldomen: Sverige borde ändrat lagen tidigare

– Domen var väntad. Men den visar att Sverige borde ha anpassat lagstiftningen till EG-rätten långt tidigare. Det säger Företagarnas vd, Anna-Stina Nordmark Nilsson i en kommentar till Arbetsdomstolens beslut i Vaxholmstvisten.

Domen visar att svenska fackföreningar är skyldiga att följa regler om proportionalitet även om det inte finns regler om det i svensk lag. Sverige är bundet av EU i den frågan. Facken har motsatt sig skadestånd och hänvisat till att man har följt svensk lagstiftning. Företagarna anser dock att det är klart att EG-rätten här står över svensk lag. – Sveriges riksdag och regering har i detta avseende varit försumliga. De borde långt tidigare ha anpassat den svenska lagen till en proportionalitetsprincip. Svenska medborgare och företag måste kunna lita på att den svenska lagen inte står i strid med EG-rätten, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson. Bakgrunden till Arbetsdomstolens dom i Lavalmålet är om en konflikt vid ett skolbygge i Vaxholm var tillåten. Det lettiska byggföretaget Laval sattes år 2004 i blockad av fackföreningarna Byggnads och Elektrikerförbundet efter att Byggnads inte lyckats teckna ett kollektivavtal med Laval. Bolaget hade i samband förhandlingarna tecknat kollektivavtal med en lettisk fackförening. Blockaden gjorde att Laval tvingades dra sig tillbaka. Bolaget stämde därefter Byggnads och Elektrikerförbundet i Arbetsdomstolen och försattes senare i konkurs. För två år sedan förklarade EG-domstolen att stridsåtgärderna var olovliga. Arbetsdomstolen har varit bunden av det beslutet och frågan för Arbetsdomstolen har numera i praktiken gällt skadestånd och rättegångskostnader.