Företagarna om räntesänkningen: Klokt beslut, Riksbanken

Riksbanken sänker styrräntan med 0,5 procentenheter. Klokt, anser Företagarnas vd Anna-Stina Nordmark Nilsson.
– Konjunkturnedgången är mycket djup och botten är dessvärre ännu inte nådd. Läget är exceptionellt. Därför behöver vi en exceptionell ränta, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.

De små företagen pressas hårt av den pågående krisen. Efterfrågan faller, betalningstiderna förlängs och det har blivit mycket svårt för många företag att få nödvändiga krediter. Riksbankens konstaterar nu också att krisen blivit djupare än man tidigare trodde.

En räntesänkning löser inte problemen, men kan i alla fall förhoppningsvis bidra både till att hålla uppe den samlade efterfrågan i landet och till att finanssystemet fungerar bättre.

– Nu gäller det att se till att räntenedgången också verkligen slår igenom och kommer företagen till godo, säger Anna Stina Nordmark Nilsson.

I Företagarnas senaste Småföretagsbarometer uppgav nästan 60 procent av företagen att de såg expansionsmöjligheter, trots den djupa lågkonjunkturen. Om bara en del av dessa företag verkligen kan/vågar expandera skulle det påverka hela den svenska ekonomin positivt. Krisen blir mindre djup och kortare.

– En fungerande kreditgivning till rimliga villkor är en helt nödvändig förutsättning för att detta ska bli möjligt, säger Anna Stina Nordmark Nilsson.

I och med dagens räntesänkning närmar sig Riksbanken slutet på den traditionella räntepolitikens möjligheter. Det gäller nu att damma av och förbereda andra penningpolitiska instrument, till exempel köp av företagsobligationer, och vara beredd för alla eventualiteter.

Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd 070-526 50 00