Företagarna om utredningen om Lärlingsanställning: Dubbelfel av Björklund

Regeringen beslöt i går att tillsätta en utredning med tydlig inriktning mot att införa en lärlingsanställning redan i gymnasieskolan. Detta är så feltänkt det kan bli säger Christina Linderholm, chef Analys & Opinion.

Lärlingen ska vara elev i gymnasieskolan, fastslår Christina Linderholm, det är själva grundvalen i ett lärlingssystem som ett alternativ i yrkesutbildningen. Företagaren, har tillsammans med skolan ett ansvar för en yrkesutbildning av god kvalitet. Det är inte en fråga om sist in först ut, utan om en yrkesutbildning. Är det regeringens avsikt att unga ska bli utlasade redan i gymnasieskolan? Det kommer nämligen att bli effekten av Björklunds idé om lärlingsanställning. Detta kan vi se i byggbranschen. Där har LAS-fällan, sist in först ut, drabbat anställda lärlingar i färdigutbildning. Lärlingar har redan sagts upp under färdigutbildningen utan möjlighet att få sitt yrkescertifikat. Vilken fantastisk start i yrkeslivet! Under en pågående krisen har LAS-fällan slagit till mot unga vilket medfört att ungdomsarbetslöstheten i Sverige är bland den högsta i Europa. Att utse chefen för LO:s arbetslivserfarenhet, Irene Wennemo till utredare gör signalen om inriktningen på uppdraget mycket tydlig. Regeringens kollektivavtalskramande kommer att drabba unga hårt och ännu längre ner i åldrarna. Vem väljer en lärlingsutbildning med risk för uppsägning som 16-åring? Man häpnar över Jan Björklunds och regeringens oförstånd. – Man skulle kunna tro att det är ett rötmånadsbeslut fattat av en sommarregering. Men direktiven finns där svart på vitt. Antingen vill regeringen egentligen inte ha lärlingsutbildning eller också har man valt att bortse från konsekvenserna, konstaterar Christina Linderholm. Begränsar möjligheterna att hitta lärlingsplats Mer än hälften, 55 %, av företagen med färre än 50 anställda vill ta emot en lärling (Företagarna/SIFO 2008). Eftersom hälften av de mindre företagen inte har kollektivavtal kommer möjligheterna för unga att få en lärlingsplats att kraftigt begränsas i ett system med lärlingsanställning. Redan i dag finns problemet i färdigutbildningen. Det är företag med kollektivavtal, inte kompetens, som får utbilda. Är det verkligen regeringens avsikt att yrkesutbildning ska bli en fråga för parterna i framtiden? Skygglapparna mot effekterna av LAS för framför allt unga är orubbliga. Vi hade förväntats oss bättre!