Företagarna om vårbudgeten: Jobben finns i småföretagen

– arbetsmarknadspolitik kan lindra men aldrig lösa krisen

– Regeringens satsning på arbetsmarknadspolitik och kommuner är kortsiktig. Hur lång och djup krisen blir avgörs av småföretagen som är ekonomins ryggrad och den sektor i vilken jobben skapas. Och var finns småföretagen och därmed grunden för den framtida tillväxten i vårbudgeten?

Det frågar sig Anna Stina Nordmark Nilsson, VD i Företagarna, med anledning av regeringens vårproposition som presenterades på onsdagen. Företagarna delar regeringens dystra syn på den ekonomiska utvecklingen i år med kraftigt fallande BNP och stigande arbetslöshet.

Sedan 1990-talet har småföretagen (1-49 anställda) ökat sysselsättningen med drygt 300 000 personer medan större företag och offentlig sektor tillsammans inte bidragit med ett enda nytt jobb. Småföretagen är med andra ord ännu viktigare i kristider då de kan hålla emot ett ännu större ras i sysselsättningen.

– Det är därför trist och alarmerande att småföretagen knappast alls nämns i vårbudgeten. Det finns heller inga av de skarpa och effektiva förslag som skulle behövas för att ta tillvara all de möjligheter som finns i småföretagen, säger Anna Stina Nordmark Nilsson.

Företagarnas viktigaste förslag för att få fart på Sverige är sänkt arbetsgivaravgift för mindre företag, ändrade turordningsregler som gör det lättare för småföretag att anställa och regelförenklingar. Dessutom behövs skatteincitament för att investeringar i onoterade bolag samt ökade satsningar på infrastrukturinvesteringar som senare ändå behöver genomföras.

– Viktigast av allt är vårt stående krav att sänka arbetsgivaravgiften med 7,5 procentenheter upp till ett inkomsttak så att effekten blir som störst för de små företagen . Det skulle ”bara” kosta 12 miljarder kronor, men ger en mångdubbelt större effekt än regeringens fokus på arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Både på kort och lång sikt, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.