Företagarna välkomnar klara spelregler– bra om Lex Britannia slopas

Det är bra om Lex Britannia slopas. Företagarnas vd, Anna-Stina Nordmark Nilsson, ger tummen upp för det förslag som regeringen idag skickade till juridisk prövning i lagrådet. – Förslaget skulle ge klara spelregler och göra det tydligt vilka villkor som ett utländskt företag måste uppfylla.

Regeringens förslag, som nu sänts till lagrådet för granskning, överensstämmer i stort sett med det som en tidigare utredning föreslagit. Det innebär i korthet att facket bara har konflikträtt om det utländska företaget har villkor som är sämre än den hårda kärnan i centrala svenska kollektivavtal (i huvudsak arbetstid, semester, minimilön och arbetsmiljö). Utredningen hade föreslagit att den begränsningen bara skulle gälla för arbetsgivare från annat land i EU/EES. Det skulle innebära att andra regler skulle gälla för utstationering som skett från land utanför EU/EES. Ett utomeuropeiskt företag skulle då även i fortsättningen kunna sättas i blockad av facket med krav om kollektivavtal i sin helhet, med stöd av den så kallade Lex Britannia. – En nyhet i lagrådsremissen är att regeringen, i motsats till utredningen, föreslår att Lex Britannia helt upphävs, vilket innebär att samma konfliktregler ska gälla även mot arbetsgivare från tredje land. Det är bra för handeln. Det är också konsekvent att tillämpa samma regler mot alla utländska företag oavsett om de är europeiska eller inte, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson. Lavalutredningen tillsattes för att anpassa de svenska reglerna till utslaget i EG-domstolen i det så kallade lavalmålet, som gällde en blockad mot ett skolbygge i Vaxholm för ett antal år sedan. Det var ett lettiskt företag (Laval) som stationerat lettiska arbetare där.