Företagarnas Gunilla Almgren ny ordförande i UEAPME

Gunilla Almgren valdes idag till ny ordförande i UEAPME, samarbetsorganisationen för SME-företag i Europa. För Företagarna är Gunilla Almgren ordförande i Göteborgsföreningen och hon äger och är vd för ett internationellt verksamt företag i sanitetsbranschen. Den tyska medlemsorganisationen nominerade Gunilla Almgren som valdes med acklamation.

– Det är mycket glädjande för Företagarna att Gunilla Almgren är ny ordförande för UEAPME, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna. Genom UEAPME påverkar vi företagarpolitiken på EU-nivå och med en ordförande från Sverige får vi ökade möjligheter att påverka.

Gunilla Almgren är lokaliserad till Göteborg med affärskontakter över hela Europa. Gunilla Almgren har en examen i Business Administration från IHM Business School. Hennes mandat som ordförande löper till den 31 december 2012.

– För mig är det viktigt att arbeta för att förbättra förutsättningarna för sund konkurrens mellan företagare i olika länder, säger Gunilla Almgren. Jag ser fram emot att arbeta med att utveckla samarbetet mellan våra medlemsorganisationer och att göra UEAPME till en ännu starkare röst för småföretagare i Europa.

UEAPME, The European Association of Craft, Small and Medium-sized Enterprises, är den organisation som förenar alla småföretagsintressen inom EU. UEAPME har 82 medlemsorganisationer från 34 länder och representerar 12 miljoner företag med 55 miljoner anställda.

För mer information, kontakta Anna Söderström, pressekreterare Företagarna, telefon 072- 250 75 80.