Företagarnas vd: Tillsätt en regelförenklingsminister

Alliansen lovade att förenkla regelbördan för företag med 25 procent.
Med 114 dagar kvar till valet, och efter 1 365 dagar i regeringsställning, har den bara klarat av 7 procent.
Det visar den rapport regeringen idag lägger fram i riksdagen.
– Sveriges företagare är besvikna. Nu behövs en regelförenklingsminister, säger Företagarnas vd, Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Erfarenheter i vår omvärld visar att de regeringar som nått framgång då det gäller regelförenklingar har tillsatt en regelförenklingsminister som har makt över samtliga departement och rätt att stoppa förslag och föreslå förändringar.

– Resultaten visar att det måste till en sådan också i Sverige. Ingen svensk regering har ju klarat av ett regelförenklingsarbete. Många sakdepartement och myndigheter lever på regleringar och är obenägna att förenkla och begränsa sitt arbetsfält, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Företagarna anser att insatserna dessutom bör koncentreras på de områden som irriterar företagen mest.

– Regelbördan är störst på arbetsmarknads-, skatte-, redovisnings- och miljöområdena. Och regelförenklingsministern bör ställa stora krav på arbetet på lokal och regional nivå, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.

År 2006 satte Alliansregeringen målet att minska företagens administrativa kostnader med 25 procent.  Den har sedan dess sänkt företagens administrativa kostnader med 6,1 procent enligt Tillväxtverket och 7 procent enligt regeringen själv. Det återstår således minst 15 procentenheter om målet skall nås 2010. Det är idag 114 dagar kvar till valet, vilket betyder att de administrativa kostnaderna måste minska med 0,14 procentenheter per dag för att nå målet.

Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd 070-526 50 00

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation och representerar 70 000 företagare varav cirka 55 000 är direktanslutna medlemmar och 15 000 via anslutna branschförbund.