Greta är vinnare av Årets Modeföretagare

Ikväll utsågs Greta till Årets Modeföretagare av Företagarna och Stockholms modecenter. Klädmärkets grundare Hanna och Josefine Olsson, som är svägerskor med varandra och sedan starten 2009 är bosatta i Peking, där också produktionen äger rum.

-          2011 var ett stort år för Greta och det här priset blir verkligen en inspirerande start till våra fortsatta framgångar under 2012. Vi letar just nu efter lokal till en butik i Stockholm, kommer påbörja försäljning av bröllopsklänningar och made-to-measure på nätet så att kunder kan få klänningar specialsydda efter deras mått. Sedan ska vi utöka försäljningen till fler länder, bland annat Tyskland, Schweiz, Finland och Hong Kong, berättar Josefine Olsson.

Svägerskorna är själva ansvariga för all design och inköp av tyger. En skräddare gör alla mönster men de har direktkontakt med fabrikerna som syr deras kläder.

-          Som företagare är det viktigt att våga ta risker. I vår bransch ska man inte influeras så mycket av vad andra varumärken gör designmässigt utan fokusera på att bygga en nära relation med kunden som inte överraskar dem utan håller en jämn linje. Längs vägen blir det mycket problem, det ska man vara förberedd på. Såsom vi jobbar när vi är en del av hela processen så är det oerhört lärorikt, säger Josefine Olsson.

Med priset vill Företagarna och Stockholm Modecenter lyfta en sann entreprenör som verkar i modebranschen.

-          Greta är en vinnare som överträffar de kriterier för priset som satts upp. Hanna och Josefine Olsson har på kort tid skapat ett starkt varumärke i en bransch som präglas av tuff konkurrens och många utmaningar.  Deras klänningar har hög modegrad men är samtidigt lätta att bära och uppskattas därför av många kvinnor, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna.

Årets modeföretagare delas ut för första gången och en del av samarbetet mellan Företagarna och Stockholm Modecenter under Stockholm Fashion Week.

-          Stockholm Modecenter den största mötesplatsen under veckan med cirka 5000 besökare, berättar Thomas Jonasson, vd för Stockholm Modecenter. Här är det 200 utställare med fler än 500 varumärken som visas.

De nominerade till Årets Modeföretagare var Rut m.fl., Greta, Plain Vanilla, Snö och Swedish Hasbeens.

Mer information: Anna Söderström, pressekreterare Företagarna 072-250 75 80

Företagarna är en av sponsorerna till veckan på Stockholm Modecenter under Stockholm Fashion Week 6-12 februari 2012.