Halländsk hästveterinär Årets Företagare 2008

Veterinär Marjaana Alaviuhkola har utsetts till Årets företagare i Sverige 2008. Igår kväll emottog hon priset ur kronprinsessan Victorias hand på galamiddag i Stockholm. Marjaana Alaviuhkola är vd för Hallands Djursjukhus, som fyrdubblat sin omsättning på tio år.
– Jag är mycket lycklig. Det var intresset för hästar som drog in mig i branschen. Det känns överrumplande att få pris för det, säger hon.

Årets Företagare, Marjaana Alaviuhkola, är finländska och flyttade till Sverige tillsammans med sin man, travkusken Kari Lähdekorpi, 1985.
Hallands Djursjukhus har totalt 60 anställda och behandlar alla djur från krassliga kanariefåglar till travsportens guldhästar. Utöver huvudverksamheten i Slöinge finns filialer i Halmstad och vid stjärnkusken Åke Svanstedts anläggning i Kvänum. En tredje filial är planerad vid Vaggeryds travanläggning. På elva år har omsättningen mer än fyrdubblats, till cirka 60 miljoner kronor.

– Om jag vill föra fram något är det att företaget aldrig är bättre än sina anställda. Man kan göra investeringar för miljoner men det spelar ingen roll om företaget inte har någon själ.

Hallands Djursjukhus arbetar också ständigt med att säkerställa tillgången på kvalificerad arbetskraft genom att också fungera som utbildningsplats för veterinärer.

– Det är småföretagare som Marjaana Alaviuhkola som är ryggraden i Sveriges ekonomi. Det är i de små företagen som tillväxten sker, vilket Hallands Djursjukhus är ett ypperligt exempel på. Därför är det viktigt att uppmärksamma de företagarhjältar som gör underverk varje dag. Och att ge dem de förutsättningar de behöver, säger Företagarnas vd, Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Företagarnas motivering:
”Med långsiktigt engagemang och en stark innovationskraft har Årets Företagare i Sverige 2008, Marjaana Alaviuhkola lyckats i en minst sagt icke traditionell bransch. En målmedveten drivkraft som utgår från ett genuint intresse, tillsammans med ett stort mått av kreativitet och ett gott ledarskap har tagit denna företagare och hennes företag ända hit.”

Årets Företagare utses i de flesta av landets kommuner sedan 1985 av organisationen Företagarna.
Av dessa utses sedan en Årets Företagare i varje region/län, som direktkvalificeras till finalen för Årets Företagare i Sverige. Årets Företagare kan den bli som utfört en prestation utöver det vanliga och som genom sitt sätt att vara fungerar som en förebild för andra företagare.

Företagarnas jury: Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd Företagarna, ordförande, Carin Holmquist, professor Handelshögskolan Stockholm, Anna Carrfors-Bråkenhielm, vd Silverback, Pontus Schultz, chefredaktör Veckans Affärer, Erik Thedén, vd Nasdaq OMX, Lars Engelbert, vd Hemonline och Jörgen Warborn, vd Treativ Reklambyrå AB.

Marjaana Alaviuhkola, vd Hallands Djursjukhus, 070-534 88 66
Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd Företagarna, 070-526 50 00