Kommentar till det ekonomiska läget av Anna- Stina Nordmark Nilsson, VD i Företagarna

Tillståndet i den svenska ekonomin försämras nu successivt. Flera oberoende signaler har inkommit som pekar på att tillväxten i den svenska ekonomin nu mattas betydligt. Konjunkturinstitutets barometer över företagens förväntningar och hushållens planer är svagare än på länge. Antalet varsel från storföretagen ökar högst påtagligt.
Draghjälpen från ekonomierna i Europa samt från USA blir allt svagare. Riskerna för en ännu svagare utveckling och till och med en recession i svensk ekonomi, bör inte underskattas om oljepriserna förblir höga och inflationen biter sig fast.
Det är i detta läge rimligt för Riksbank och Regering att ompröva uppläggningen av den ekonomiska politiken. Finanspolitiken är
fortfarande för åtstramande och främst inriktad på att öka arbetsutbudet, dvs att få ut flera människor på arbetsmarknaden. Penningpolitiken stramar åt ekonomin genom att höja räntan samt sända ut signaler om kommande räntehöjningar.
Småföretagen, med mellan 1 och 50 anställda, är den sektor som hittills burit upp sysselsättningsuppgången och hållit emot nedgången. Under de senaste fem åren har småföretagen ökat sysselsättningen samtidigt som storföretagen och den offentliga sektorn dragit ner antalet arbetsplatser. Men det finns gränser för vad de små företagen kan stå emot när de större företagen drar ner, konsumtionen viker och utlandets efterfrågan försvagas.
Det är mot denna bakgrund lämpligt att underlätta småföretagens förmåga att växa och anställa. Lämpligast vore att sänka arbetsgivaravgifterna på ett sätt så att dessa riktas speciellt mot småföretagen. Vi behöver fler arbetsgivare som kan anställa alla de som ställer sig till arbetsmarknadens förfogande, annars kommer utanförskapet och arbetslösheten växa.

Anna-Stina Nordmark-Nilsson 070-526 50 00