Mycket välkommet besked från LO

LO-ordförande Wanja Lundby-Wedin säger till TT apropå Svenskt Näringslivs agerande mot Svensk Handel ”att hindra två parter som är överens om att teckna ett avtal det är ... ja man saknar nästan ord”. Uttalandet ger hopp om att LO i fortsättningen inte kommer att tvinga på företagare och anställda avtal som de inte vill ha.

Under de senaste månaderna har olika LO-förbund försatt enskilda företagare i blockad för att tvinga dem att skriva på kollektivavtal. Detta trots att både företagarna och deras anställda har varit nöjda med anställningsavtalen.

- Konflikterna kring bland annat salladsbaren i Göteborg och företagen i Smålandsstenar skulle ha kunnat undvikas om LO-förbunden även i dessa fall hade ansett att en tredje part inte ska kunna bryta avtal som båda sidor är nöjda med. Vi får hoppas att LO:s nyvunna respekt för avtalsfriheten även kommer att utsträcka sig till enskilda företagare och deras anställda, säger Johan Kreicbergs, chefekonom på Företagarna.