Nu går det inte att vänta längre – arbetsrätten måste reformeras

Idag publicerades nya undersökningar av bland annat AMS och SEB. Signalerna från företagen är tydliga. De ser stora möjligheter till att växa och nyanställa. Men trots den goda konjunkturen består utanförskapet på arbetsmarknaden. Många av dem som står utanför arbetsmarknaden saknar de kvalifikationer som krävs för de nya jobben.

Den enda lösningen är därför att företagarna börjar anställa personer som inte uppfyller alla kvalifikationskrav och försöka ge dem tid att lära sig jobben. Men för att företagen ska våga göra det måste det bli lättare att säga upp personal som inte klarar arbetsuppgifterna. Ett minimikrav är att provanställningsperioderna höjs från sex månader till tolv.

- Hittills har regeringen vägrat att diskutera förändringar i arbetsrätten. Men utvecklingen har visat att det inte räcker med att stimulera efterfrågan. Riskerna för felrekryteringar måste minska, säger Johan Kreicbergs, chefekonom på Företagarna.

För ytterligare information kontakta Företagarnas presschef Irena Busic, mobiltelefon: 070-615 00 48, e-post: irena.busic@foretagarna.se, webbplats: www.foretagarna.se/press

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation med över 55 000 företagare och 15 branschförbund. Företagarna skapar bättre förutsättningar för att starta, driva, utveckla och äga företag i Sverige.