Ny undersökning visar: Alla vinner på ROT

ROT-avdraget har varit mycket framgångsrikt. Närmare 80 procent av företagen i byggsektorn uppger att ROT leder till mindre svartjobb. Vart fjärde företag säger att det tack vare avdraget anställt ny personal – eller sluppit att friställa. Grovt räknat kan detta ha gett uppemot 15 000 nya jobb. Det visar en undersökning som Företagarna och byggbranschens olika organisationer låtit göra.

– Rot-avdraget är bra för företagen, hushållen, miljön och staten. Genom att svarta jobb blir vita går även Anders Borg med plus, säger Företagarnas chefekonom Lars Jagrén. Bland de största företagen, med över 50 anställda, uppger vart tredje att sysselsättningen utvecklats positivt till följd av ROT. Att andelen positiva är lägst i de små företagen är naturligt – många drar sig av flera olika anledningar för att anställa på grund av sjuklönekostnader, ökad byråkrati etc. ROT är bra, men räcker inte ensamt till för att väga upp de hinder som försvårar anställningar. – Vi skulle kunna få en än större utväxling av de positiva effekterna om fakturamodellen reformerades.15 procent av företagen anger att det går dåligt för företaget att hantera fakturamodellen. Ju mindre företag desto större är problemen, säger Lars Jagrén. Fakturamodellen fungerar inte bra för ROT-tjänster. Det visar våra kontakter med medlemmarna. Problemen är framför allt att få rätt information från kunden, och att den administrativa bördan ökar. Fakturamodellen går därmed rakt på tvärs med regeringens uttalade ambition att minska den administrativa regelbördan med 25 procent till slutet av nästa år. Ett problem för flera företag är att de haft svårt att få kontakt med Skatteverket i de fall betalningen har dröjt länge. De kan gissa att något i ansökan blivit fel men utan kontakt med Skatteverket vet de inte vad och kan därmed inte själva skynda på processen. Vi efterlyser en snabb utredning av en modell där ansvaret återförs till kunden. Kunden borde få pengarna till sitt skattekonto inom 10 dagar. Därmed skulle efterfrågan knappast påverkas, vilken annars ofta framförs som det viktigaste skälet till att kunden bara ska ”betala halva priset”. – Ytterligare ett sätt att förbättra och förenkla systemet är att införa enkla elektroniska lösningar för ansökningarna till Skatteverket. Detta behövs vare sig man behåller dagens fakturamodell eller förbättrar den, säger Lars Jagrén. I undersökningen tillfrågades 1 857 företag inom byggsektorn under oktober och november om sina erfarenheter av ROT-avdraget. Undersökningen har gjorts av Elektriska Installatörsorganisationen, EIO, Företagarna, Glasbranschföreningen, Maskinentreprenörerna, Målarmästarna, Plåtslageriernas Riksförbund, Sveriges Byggindustrier och VVS Företagen. Resultaten av undersökningen finns på www.foretagarna.se