Öppna inte Pandoras ask - behåll elevförhållandet i lärlingsutbildningen

Det är ett skapligt förslag. Men det öppnar för kollektivavtal i skolan. Det anser Företagarnas analyschef Christina Linderholm om utredningen om lärlingsutbildning som presenterades idag.

Förslaget innehåller ett utbildningskontrakt som ligger utanför kollektivavtal och LAS; det ska bli ordning och reda på arbetsmiljö och försäkringar. Kvaliteten på den företagsförlagda utbildningen ska säkras. – Bra kan man tycka så långt, säger Christina Linderholm. Men förslaget är lika onödigt som det utredningsuppdrag regeringen gav förra året. Det behövs inget alternativ till att vara elev. Lärlingsutbildningen ska vara likvärdig med den skolförlagda gymnasieutbildningen. – Vi ser tydligt risken att kollektivavtal kommer in i bilden och därmed kommer LAS-frågan att bli aktuell även i fortsättningen, säger Christina Linderholm. Företagarna menar att lärlingsutbildningen kan bli ett effektivt vapen i att begränsa ungdomsarbetslösheten genom att de får en praktisk utbildning, de får den på ett företag, i produktion. – Unga som får fotfäste tidigt på arbetsmarknaden löper mindre risk för långtidsarbetslöshet och tidig utslagning. I de små företagen finns en tradition att utbilda. Redan nu finns huvuddelen av lärlingarna i företag med färre än tio anställda. Vi uppmanar regeringen att avstå från att öppna Pandoras ask och släppa in kollektivavtalen i skolan.