Per-Erik Andersson från Dalarna utsedd till Årets företagare

Under fredagkvällens galafestligheter på Stockholms stadshus utsågs Per-Erik Andersson från Dalarna till Årets företagare. Han äger och driver Sveden Trä som hans familj övertog på 50-talet.

Företaget har haft en extremt god utveckling under de senaste åren, trots lågkonjunkturer.

-          Det här hade aldrig lyckats utan våra fantastiska medarbetare. Jag är överrumplad och otroligt glad, säger Per-Erik Andersson.

Idag har Sveden Trä 125 medarbetare och Pär-Erik Andersson har hela tiden satsat på sin personal, arbetat miljömedvetet och gjort stora insatser för sin hembygd. Sveden Trä kontrollerar hela förädlingskedjan från skog till sågning, torkning, sortering, klyvning, hyvling, kapning och målning. De färdiga varorna säljs i den egna butikskedjan.

-          Bakom Sveden Träs framgångar står en entreprenör och ägare som är en stark förebild för andra företagare, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna.

Andrapriset i tävlingen Årets Företagare går till stockholmaren Karima Tice från Aman Care. På tredjeplats i tävlingen kom Sven-Gunnar och Per-Åke Andersson från Smålandsstenar och företaget EAB. Priset delas ut för femte året i rad och förra årets vinnare var Tobias Lindfors som grundade Student Consulting. Årets företagare delades ut för femte året i rad och förra året mottogs priset av Tobias Lindfors, grundare av Student Consulting.

Högupplösta pressbilder från kvällens galaafton finns på www.foretagarna.se

För mer information, kontakta pressekreterare Anna Söderström, tel 072-250 75 80