Personval gör skillnad

En ny rapport från Företagarna visar betydelsen av att ”kryssa rätt” inför valet till EU-parlamentet. I undersökningen framkommer stora skillnader mellan partierna och framför allt inom partierna. – Därför är viktigt att inte bara välja vilket parti som man ska rösta på utan även skilja ut den bäste kandidaten, säger Anna- Stina Nordmark Nilsson, VD i Företagarna.

Nu på söndag den 7 juni är det val till Europaparlamentet. Inför valet har Företagarna tagit fram en färsk rapport som visar vad kandidaterna från de olika partierna tycker i en rad viktiga EU-frågor. Nära hälften av kandidaterna till Europaparlamentet, 46 procent, har erfarenhet av eget företagande. En klar majoritet av dem vill också införa euron. – Det är en glad överraskning att se att så många kandidater har erfarenhet av företagande. Det ökar möjligheten till företagarvänlig politik, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd på Företagarna. Företagarnas sammanställning visar att en majoritet, 54 procent, av kandidaterna vill införa euron. Majoriteten av kandidaterna i Centerpartiet, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna är för euron. Även detta är överraskande då beskeden från de flesta partierna i denna fråga är långt ifrån klara. Sammanställningen visar också att miljö- och klimatfrågor prioriteras högst bland kandidaterna, medan en majoritet tycker att samarbetet på EU-nivå kring jordbrukspolitiken bör minska eller avvecklas helt. Företagarna har låtit alla kandidater från de åtta partier som valdes in till Europaparlamentet 2004 besvara en enkät om viktiga EU-frågor. Av de 332 kandidaterna har nästan 80 procent svarat. Läs hela rapporten på www.foretagarna.se/rapport/kandidatguiden där du också kan testa hur dina åsikter matchar de olika kandidaternas genom ett enkelt test.