Småföretagen ökade sin utrikeshandel trots krisen

Mellan 2008 och 2009 ökade småföretagen (0-49 anställda) sitt exportvärde med 43 procent. Samtidigt sjönk de stora företagens exportvärde med 19 procent. Det visar en ny sammanställning av företagsstatistik från Företagarna.

Tittar man på det sammanlagda exportvärdet stod de mindre företagen för cirka 19 procent 2009, en ökning från 12 procent året innan. Och 2010 jobbade över 1,6 miljoner personer i småföretag med max 49 anställda, jämfört med knappt 1,4 miljoner i storföretag med 50 anställda eller fler.

– De här siffrorna visar svart på vitt att det var småföretagen som tog Sverige ur krisen. De är ekonomins ryggrad och tillväxtmotor i Sverige, säger Lars Jagrén, Företagarnas chefekonom.

Siffrorna är hämtade ur årets upplaga av ”Fakta om små och stora företag” som sammanställts av Företagarna. Den visar bland annat de små och medelstora företagens växande roll både när det gäller export- och importverksamhet. Under 2009 fanns knappt 37 000 företag som hade export. Av dessa var inte mindre än 93 procent småföretag.

År 2009 fanns 77 875 företag som ägnade sig åt import. Av dessa stod småföretagen för 96 procent. Av det totala importvärdet stod småföretagen för 32 procent (jämfört med 22 procent året innan).

– Dessutom underskattas småföretagens betydelse för exportmarknaden när exportvärde diskuteras. De större företagens andel av exporten gömmer en stor del små underleverantörer vars varor och tjänster hjälpt till att producera slutprodukten för exportmarknaden, säger Lotta Norberg, analytiker på Företagarna.

Rapporten pekar också på att företag med högst 49 anställda står för mer än hälften av den privata sysselsättningen och mer än en tredjedel av den totala sysselsättningen i Sverige.  Småföretagen utgör mer än 99 procent av alla företag, och dominerar i samtliga branscher.

Rapporten som summerar tillgänglig statistik över småföretagens betydelse för Sverige finns på www.foretagarna.se/faktaom

Lars Jagrén, chefekonom, 070-497 1760
Lotta Norberg, analytiker, 073-595 77 15

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vi representerar över 70 000 företagare och har 260 lokalavdelningar som utgör ett brett nätverk.