Småföretagsbarometern våren 2011: 65 000 nya jobb väntas det kommande året

– men bristen på arbetskraft är ett allt större tillväxthinder

Konjunkturläget för småföretagen har förbättrats ytterligare under det senaste halvåret. Orderingången har ökat kraftigt och sysselsättningen har tagit ordentlig fart. Omkring vart tredje småföretag har ökat personalstyrkan.
– Vi räknar med omkring 65 000 nya jobb under det kommande året, säger Företagarnas chefekonom Lars Jagrén.

Bättre konjunktur och tillväxt ger nu ordentligt genomslag i sysselsättningen. Planerna på nyanställningar är fortsatt optimistiska och vart tredje småföretag planerar att öka sysselsättningen. 70 procent av företagen anger att det finns goda möjligheter att expandera. Småföretagen fortsätter alltså att dra tillväxten i Sverige och ökar nu farten som ekonomins sysselsättningsmotor.

Bilden är alltså ljus men det finns allvarliga hot som gör att tillväxten kan bli lägre. Det största problemet är bristen på arbetskraft som blivit än värre i den senaste mätningen. Nästan vart tredje företag har tvingats tacka nej till order på grund av arbetskraftsbrist. Kostnaderna är det andra stora hindret, inte minst som allt fler företag inom den lönekänsliga tjänstesektorn märker att konkurrenstrycket hårdnar avsevärt.

Ett tredje hot som nämns av knappt vart tionde företag är svårigheten att hitta finansiering. Detta har ökat sedan i höstas och är dessutom värre bland de företag som ser goda möjligheter att expandera.

Detta är tillsammans rejäla hot mot tillväxten. Det innebär också att Sverige inte får ner arbetslösheten vilket slår mot alla de personer, inte minst ungdomar, som riskerar att hamna utanför arbetsmarknaden permanent.

– Just av detta skäl behövs lägre arbetsgivaravgifter, riskkapitalavdrag och en bättre fungerande arbetsmarknad med fokus på att underlätta anställning samt på satsningar på bristyrkesutbildningar. Åtgärder som gör att dessa företag verkligen kan och vågar växa har därför sällan varit viktigare än nu, säger Lars Jagrén.

Småföretagsbarometern produceras i samverkan mellan Företagarna och Swedbank & Sparbankerna. Undersökningen omfattar 4 186 företag över hela landet med 1-49 anställda.

Rapporten finns att hämta på www.foretagarna.se

Lars Jagrén, chefekonom, 070-497 17 60, lars.jagren@foretagarna.se
John Eriksson, statistiker, 0720-23 76 66, john.eriksson@foretagarna.se

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation och representerar 70 000 företagare varav cirka 55 000 är direktanslutna medlemmar och 15 000 via anslutna branschförbund.