Socialdemokraternas skatteutspel: Hot mot Sveriges företagande

– Att återinföra förmögenhetsskatten är vansinne. Alla utredningar och allt sunt förnuft har visat att skatten är skadlig för investeringar och företagande. Den leder till kapitalflykt utomlands och belönar investeringar i konst och antikviteter istället för i riskkapital i små och stora företag, säger Företagarnas vd, Anna Stina Nordmark Nilsson.

På dagens DN Debatt argumenterar Mona Sahlin och Thomas Östros för ett återinförande av förmögenhetsskatten. Det är ett hot mot Sveriges företagande. För att privatpersoner ska våga investera långsiktigt i Sverige behövs ett långsiktigt regelverk.

– Att det största oppositionspartiet nu hotar att återinföra en av de mest skadliga skatterna innebär dessvärre att kapital som annars skulle kunna satsas i Sverige nu istället investeras i andra länder. Svensk tillväxt och sysselsättning skadas på både kort och lång sikt.

Hotet om att återinföra förmögenhetsskatten är extra allvarligt med tanke på att en stor andel av Sveriges företagare är över 55 år och kommer att trappa ned och sälja sina företag de kommande fem till tio åren.

– Det kommer att frigöra både pengar och kompetens som kunde satsas i nya och gamla företag. Just kombinationen av finansiering och den seniore företagarens kompetens, som kan komma nya företag till godo, är mycket viktig ur ett långsiktigt tillväxtperspektiv. Redan hotet om en ny förmögenhetsskatt riskerar att ändra på den utvecklingen, säger Anna Stina Nordmark Nilsson.