Studentuthyrare i Norrbotten Årets Företagare i Sverige 2010

Tobias Lindfors, grundare av bemanningsföretaget Student Consulting i Norrbotten, har utsetts till Årets Företagare i Sverige 2010. I går kväll mottog han utmärkelsen på galamiddag i Stockholm. Andrapriset gick till Per Christoffersson på Sweden Recycling i Kronoberg medan Håkan Södergren på CMI Composites på Gotland slutade trea.

Tobias Lindfors startade Student Consulting 1997 under sin studietid. Bolaget beräknas i år omsätta cirka 600 miljoner kronor, med mycket god lönsamhet. Student Consulting sysselsätter cirka 7 000 personer i Sverige, Norge och Danmark. Företaget hyr ut studenter och unga för arbete inom branscher som till exempel kundservice, butik, produktion och försäljning.

– Pristagarna uppfyller alla kriterier som krävs av en värdig vinnare – sanna entreprenörer med gott ledarskap och socialt engagemang, säger juryns ordförande och Företagarnas vd Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Motivering Årets Företagare i Sverige 2010:

”Tobias Lindfors har genom stor drivkraft, entreprenörskap, banbrytande nytänkande och ekonomiskt risktagande byggt upp ett företag från grunden. Genom organisk tillväxt har företaget blivit en stor aktör inom en relativt ung bransch. Tobias Lindfors är utan tvekan en god förebild för unga företagsamma personer.”

Per Christoffersson på återvinningsföretaget Sweden Recycling i Kronoberg kom på andra plats med motiveringen:

”Entreprenörsanda, högteknologiskt kunnande och kompetenta medarbetare har skapat ett mycket framgångsrikt företag, som under de senaste åren fördubblat omsättningen – från 20 till 42 miljoner kronor – förenat med mycket hållbar och god lönsamhet.”

Håkan Södergren, CMI Composites på Gotland, tog tredjeplatsen med motiveringen:
”Genom kreativitet och kunnande har Håkan Södergren och hans kolleger räddat kvar ett högteknologiskt företag på Gotland vars framtidsutsikter är mycket ljusa. Företaget sysselsätter 70 personer och omsättningen uppgår till cirka 40 miljoner kronor.”

Företagarnas jury: Douglas Roos, vd Nyheter24, Pontus Schultz, redaktör Bonniers, Anders Andersson, chefredaktör för tidningen Driva Eget, Göran Lundwall, vd Almi och Företagarnas vd Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Pressbilder
Ladda ned högupplösta bilder på vinnarna på www.foretagarna.se/af/bilder Bilderna är fria att publicera.

Tobias Lindfors, vd Student Consulting, 070-3434 232
Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd Företagarna, 070-526 50 00

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Företagarna är Sveriges största företagarorganisation och representerar 70 000 företagare varav cirka 55 000 är direktanslutna medlemmar och 15 000 via anslutna branschförbund.