Ungdomar oavsett partitillhörighet: Vi missgynnas av turordningsreglerna

Nio av tio ungdomar anser att unga missgynnas av reglerna om att den som är sist anställd ska sägas upp först. Det visar en ny undersökning som genomförts av SKOP på Företagarnas uppdrag.

– Sedan tidigare vet vi att forskningen visar att dagens arbetsmarknadsregler försvårar för de unga att ta sig in på arbetsmarknaden. Nu vet vi också att de unga i Sverige, oberoende av var de bor eller partipolitisk hemvist, tycker likadant, kommenterar Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna. Vi måste förändra systemet så att det välkomnar unga in på arbetsmarknaden och möjliggör för företagarna att anställa den kompetens som behövs.

Genom en modernisering av arbetsrätten, där fokus läggs på att skapa trygghet för både arbetstagare och arbetsgivare kan det bli lättare att anställa och att byta arbete. I förlängningen kan arbetslöshetsnivåerna sänkas och rörligheten på arbetsmarknaden öka.

- Den danska modellen med flexicurity, som innehåller en flexiblare arbetsrätt kombinerad med högre arbetslöshetsersättning och omställningsmöjligheter är en god förebild för Sverige. I Danmark ligger ungdomsarbetslösheten på 14 procent jämfört med 22 procent i Sverige, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

Undersökningen visar också att varannan ungdom tror att dagens regler innebär att ungdomsarbetslösheten är högre än den annars skulle varit, eftersom de medför att personer som inte passar bra på jobbet ändå kan ha det kvar. 50 procent av de svarande anser att större frihet för arbetsgivare att säga upp personal som inte passar in skulle minska de ungas arbetslöshet, medan 41 procent tror motsatsen.

- Dagens system gör att människor inte törs prova nya jobb eller starta företag eftersom de ofta är rädda för att komma sist på nästa jobb. Samtidigt har småföretagare svårt att behålla rätt kompetens vid neddragningar, konstaterar Elisabeth Thand Ringqvist.

Undersökningen genomfördes mellan den 6 27 december och omfattade 1000 ungdomar mellan 16-25 år.

För ytterligare upplysningar kontakta Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist, 070 - 575 54 34 eller chefsekonom Lars Jagrén, 070-497 17 60.

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation som representerar över 70 000 företagare.

Taggar:

9 av 10 unga tycker att de missgynnas av turordningsreglerna.