• Företagarna/

Utredningen missar det viktigaste – Företagarna underkänner utredningen om förenklingar i semesterlagen

– Utredningen har struntat i det viktigaste. Jag kan inte förstå varför företagare ska tvingas betala semesterlön för olika typer av frånvaro, till exempel då Försäkringskassan betalat ersättning.
Det säger Företagarnas vd Anna-Stina Nordmark Nilsson med anledning av utredningen om förenklingar i semesterlagen som presenterades på måndagen.

– Det är självklart att den som utbetalat ersättningen ska ta över ansvaret för så kallad semesterlönegrundande frånvaro. Utredningen har undvikit att ta itu med det som är krångligast och mest orättvist i semesterlagen, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Regeringen tillsatte utredningen om förenkling av semesterlagen för ungefär ett år sedan. Utredaren och juristen Kurt Eriksson på Medlingsinstitutet har haft i uppdraget att se över semesterlagen i förenklingssyfte. Utredningsförslagen skulle enligt direktiven leda till regler som underlättar den praktiska tillämpningen av semesterlagstiftningen och medföra lägre administrativa kostnader för företag och offentliga verksamheter.

Utredningen har väjt för frågan om att ta bort ansvaret för semesterlönegrundande frånvaro från företagen. Trots att Företagarna har tagit upp det med utredningen. Företagarna anser att ett borttagande av det ansvaret skulle innebära en minskad administrativ börda för företagen.

– Regeringen bör vid beredningen av frågan ta tillfället i akt och verkligen genomföra en rejäl förenkling av semesterlagen. Förenklingsarbetet ska ju märkas i företagens vardag, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd Företagarna 070-526 50 00
Anders Fogelberg, arbetsmarknadsexpert, Företagarna 08-406 1714