HAR DU KOLL PÅ REGLER FÖR PASS OCH VISUM?

Sedan juli förra året räcker det med ett nationellt id-kort för svenska medborgare som reser inom EU eller till ett Schengen-land. Men i länder utanför EU kan regler kring pass och visum skilja sig mycket åt. FOREX Bank har tittat på vad som gäller för några av svenskarnas mest populära resedestinationer.

För den som reser inom Europa räcker det vanligtvis med ett id-kort eller ett pass som är giltigt under tiden för vistelsen i landet. Men utanför Europa kan regler för pass och visum se väldigt olika ut.

– Ska du ut och resa i sommar är det hög tid att kolla giltighetsdatumet i passet och regler för visum. Utanför EU finns många länder som kräver att passet ska vara giltigt mellan tre till sex månader efter hemresedatum, medan andra länder kräver godkänt visum redan innan man lämnar Sverige, säger Mattias Varén på FOREX Bank och fortsätter:

– En tumregel är att alltid ha med sig pass utomlands oberoende av land. Många länder kräver att du kan styrka ditt medborgarskap vid exempelvis incheckning på hotell eller om du skulle råka komma i kontakt med polis eller annan myndighet.

Den som bokar sin resa via en resebyrå kan fråga arrangören vilka regler som gäller. För den som själv bokar sin resa är det viktigt att på egen hand söka efter information om pass och visum för destinationslandet.

Pass- och visumregler:

Albanien – Passet ska vara giltigt minst tre månader efter inresedatum.

Australien – Visum krävs för svenska medborgare. Passet ska vara giltigt minst sex månader efter hemresedatum.

Brasilien – Passet ska vara giltigt minst sex månader efter hemresedatum.

Dominikanska Republiken – Passet ska vara giltigt minst sex månader efter inresedatum.

Egypten – Visum krävs för svenska medborgare. Passet ska vara giltigt minst sex månader efter hemresedatum.

Förenade Arabemiraten – Visum krävs för svenska medborgare. Passet ska vara giltigt minst sex månader efter hemresedatum.

Indien – Visum krävs för svenska medborgare. Passet ska vara giltigt minst sex månader efter visumansökan.

Indonesien – Passet ska vara giltigt minst sex månader efter inresedatum.

Jordanien – Visum krävs för svenska medborgare. Passet ska vara giltigt minst sex månader efter hemresedatum.

Kina – Visum krävs för svenska medborgare. Passet ska vara giltigt minst sex månader efter hemresedatum.

Kuba – Visum krävs för svenska medborgare. Amerikanska myndigheter kräver på förhand passinformtion då resan går över amerikanskt luftrum. Passet ska vara giltigt minst sex månader efter hemresedatum.

Mexiko – Amerikanska myndigheter kräver på förhand passinformtion då resan går över amerikanskt luftrum. Passet ska vara giltigt under vistelsetiden i landet, men det rekommenderas att det är giltigt minst sex månader efter hemresedatum.

Ryssland – Visum krävs för svenska medborgare. Passet ska vara giltigt minst sex månader efter hemresedatum.

Singapore
– Passet ska vara giltigt minst sex månader efter inresedatum.

Sri Lanka – Visum krävs för svenska medborgare. Passet ska vara giltigt minst sex månader efter hemresedatum.

Sydafrika – Passet ska vara giltigt minst en månad efter hemresedatum.

Thailand – Passet ska vara giltigt minst sex månader efter inresedatum.

Trindidad och Tobago – Passet ska vara giltigt minst sex månader efter inresedatum.

Tunisien
– Passet ska vara giltigt minst fem månader efter hemresedatum.

Turkiet – Passet ska vara giltigt minst 150 dagar efter inresedatum.

Vietnam – Visum krävs för vistelse längre än 15 dagar. Passet ska vara giltigt minst sex månader efter inresedatum.

Källor:

SwedenAbroad