FOREX Bank AB (publ) varslar medarbetare inom försäljning av resevaluta

Lägre efterfrågan på resevaluta med anledning av coronapandemin gör att FOREX Bank varslar 410 medarbetare i Sverige.

- Vi har tagit det här beslutet för att säkra FOREX Bank som en ansvarstagande arbetsgivare på lång sikt. Ingen vill behöva varsla duktiga medarbetare om uppsägning och vi vill att våra butiker ska vara så öppna och tillgängliga som möjligt. Vi kommer att göra allt för att begränsa antalet medarbetare som berörs av uppsägning, säger vd Bo Lagergren.

FOREX Bank har för närvarande strax över 700 medarbetare i korttidsarbete, varav ca 500 i Sverige och ca 200 i övriga Norden, som en konsekvens av lägre efterfrågan på resevaluta. Denna efterfrågan beräknas vara fortsatt låg den närmaste framtiden. I syfte att reducera företagets kostnader till dess att situationen vänder, har FOREX Bank nu fattat beslut om att varsla 410 medarbetare inom försäljning av resevaluta. I dagsläget går det inte att förutsäga hur många av dessa medarbetare som kan komma att sägas upp. Det redan införda korttidsarbetet fortsätter tillsvidare.

De flesta medarbetare i Sverige som omfattas av varslet arbetar i någon av de 66 svenska butikerna, men även medarbetare på huvudkontoret inom affärsområdet resevaluta omfattas. Funktioner och befattningar för att upprätthålla bankens övriga verksamhet i normal drift omfattas inte av varslet och inte heller medarbetare i de nordiska filialerna.

Detta innebär också att vissa av FOREX Banks butiker kommer ha minskade öppettider eller att vissa butiker, som kan hänvisa till andra närliggande, håller stängt i en övergångsperiod.

- Vi ska göra vårt bästa för att den här perioden med begränsade öppettider ska vara så kort som möjligt. Så snart situationen vänder ska vi vara lika tillgängliga som alltid, avslutar Bo Lagergren.

Denna information är sådan information som FOREX Bank Aktiebolag (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande klockan 10.00 den 07 april 2020.

För ytterligare information kontakta:
Bo Lagergren, vd, bo.lagergren@forex.se, +46 70 5122150
Tom Friberg, kommunikationschef, tom.friberg@forex.se, +46 70 2013000

Familjeägda FOREX Bank AB (publ) är sedan starten 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. 2003 erhöll FOREX Bank sin banklicens och utökade kunderbjudandet med användarvänliga och enkla banktjänster som inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt bank-, betal- och kreditkort. FOREX Bank finns på 110 centralt belägna platser i hela Norden, på www.forex.se och 0771-22 22 21. Kundservice har öppet mån-fre 8–20 och lör-sön 10–14.