Högre pension till Sveriges tjänstemän

Report this content

Nu påbörjas upphandlingen som ska ge högre pension till alla tjänstemän som omfattas av den kollektivavtalade tjänstepensionen ITP.

I det kollektivavtalade ITP-systemet väljer den försäkrade tjänstemannen själv hur pengarna till tjänstepensionen ska placeras. Minst hälften av pensionspremierna ska placeras i en så kallad traditionell försäkring med garanterad räntenivå. Resten av premierna kan placeras i ett antal utvalda bolag eller fonder. Det är denna fondförsäkringsdel som nu upphandlas. - Vår målsättning med upphandlingen är att se till att de privatanställda tjänstemännen får en så hög pension som möjligt. Genom att göra regelbundna upphandlingar kan vi fortsätta ha ett bra utbud och pressa avgifterna, säger Per-Olov Westerlund, pensionsexpert på PTK. En offertförfrågan har skickats till de 16 försäkringsbolag som anmält intresse av att delta i upphandlingen av fondförsäkring för ITP. Som mest kommer fem av dessa bolag att väljas ut. Bolagen väljs utifrån kriterier som fondutbud, avkastning och avgift. Ytterligare krav är att bolagen ska ha kollektivavtal samt att de ska leverera information till PTKs kommande rådgivningstjänst för pensioner och försäkringar. - Avgiftens betydelse för den framtida pensionen är väldigt stor – och den enda delen vi idag kan veta någonting om. Avkastningen är också viktig, men hur stor den blir kan ingen veta. Genom att sänka avgifterna ytterligare vet vi att framförallt yngre tjänstemän kommer att få tusentals kronor mer i pension, fortsätter Per-Olov Westerlund. ITP-nämnden med representanter från Svenskt Näringsliv och PTK väljer, med hjälp av Collectum, ut vilka bolag som till slut blir upphandlade för perioden 1 juli 2010 till 30 juni 2013.

Taggar: