Livförsäkringsutredningens förslag riskerar slå hårt mot tjänstemännens pensioner

Report this content

Idag presenterar regeringens Livförsäkringsutredning sitt förslag. Syftet med utredningen har varit att stärka försäkringstagarnas intressen. PTKs uppfattning är att utredarens förslag om fribrev istället riskerar att leda till en enorm administrativ apparat, stora flyttkostnader för de som vill flytta sin försäkring och minskad överblick över det egna försäkringsskyddet för den enskilde.

Om en person byter anställning inom ett kollektivavtalsområde, till exempel ITP, behåller personen idag sin försäkring. Utredningen föreslår istället att en ny försäkring ska skapas för varje anställning. Det riskerar leda till 100 000-tals nya fribrev varje år inom kollektivavtalad tjänstepension.

- Vår uppfattning är att utredningens förslag inte stärker försäkringstagarnas intressen, utan istället slår isär en fungerande marknad där upphandlingar leder till sund konkurrens, låga avgifter och kvalitetssäkrade produkter, säger Cecilia Fahlberg, ordförande i PTK, som är en av parterna i ITP-avtalet.

Idag genomförs regelbundet upphandlingar inom tjänstepensionen ITP där samtliga bolag bjuds in att delta. Svenskt Näringsliv och PTK upphandlar ett antal bolag med försäkringsprodukter som håller hög kvalitet till låga avgifter. De bolag som är valbara inom ITP idag erbjuder tillsammans ett hundratal fonder som tjänstemännen kan välja mellan. Redan idag finns flytträtt mellan dessa kvalitetssäkrade bolag.

Genomsnittavgiften för de upphandlade fonderna inom ITP är 0,53 procent. Samma fonder erbjuds också på den öppna marknaden, men då är genomsnittsavgiften 1,08 procent, det vill säga mer än dubbelt så mycket. Den flytträtt utredaren föreslår minskar möjligheten att genomföra upphandlingar. Möjligheten till prispress minskar på den marknad som uppstår om utredarens förslag genomförs.

- Det är djupt oroande att utredaren föreslår att staten ska reglera villkoren för kollektivavtal på svensk arbetsmarknad. Vad utredarna inte verkar inse är att man med denna regleringsiver skadar möjligheten för arbetsmarknadens parter att ta ansvar för förhållandena på den svenska arbetsmarknaden, säger Cecilia Fahlberg.

PTK menar att Livförsäkringsutredningens förslag medför en betydande risk för att den stora mängd privatanställda tjänstemän som omfattas av de kollektivavtalade pensionsplanerna kan komma att förlora de fördelar som hittills uppnåtts och därmed också komma att få lägre pension.

Presskontakt: Jonas Mellqvist, 070-786 54 58

PTK är en samverkansorganisation för 27 medlemsförbund, som tillsammans representerar över 700 000 privatanställda tjänstemän. PTK förhandlar, förvaltar och informerar kring pensioner och försäkringar. PTKs övriga uppdrag är kopplade till arbetsmiljöfrågor, bolagsstyrelserepresentation och omställningsfrågor. www.ptk.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Det är djupt oroande att utredaren föreslår att staten ska reglera villkoren för kollektivavtal på svensk arbetsmarknad. Vad utredarna inte verkar inse är att man med denna regleringsiver skadar möjligheten för arbetsmarknadens parter att ta ansvar för förhållandena på den svenska arbetsmarknaden.
Cecilia Fahlberg