Anders Kvarby ny vd för Forma Books

Report this content

Ny vd för Forma Books blir Anders Kvarby, som tillträder när nuvarande vd Göran Sunehag går i pension under sommaren.

Anders Kvarby har en lång karriär inom tidningar och tidskrifter. Bland annat har han varit vd för Metro Sverige, Metro Hus&Hem och Stockholm City. Anders kommer närmast från en befattning som annonsdirektör för Bonnier Tidskrifter.

- Vi är väldigt nöjda med att få Anders Kvarby som ny vd för Forma Books, säger Patrik Widlund, koncernchef för Forma Publishing Group.

Bokbranschen befinner sig mitt i en stor omvandlingsprocess och utmaningarna är stora. Forma Books är ett av de tre största bokförlagen som ger ut allmänlitteratur.

- Anders Kvarby har tidigare visat en förmåga att bryta mönster och leda processer som gör skillnad. Med sin erfarenhet och kompetens kommer Forma Books fortsätta att utveckla sin konkurrenskraft och ställning i bokbranschen, menar Patrik Widlund.

Anders Kvarby kommer att tillträda sin anställning den 15 juli i år.

- Det ska bli roligt med en för mig ny bransch och jag ser fram emot att få träffa många spännande människor inom Forma. De utmaningar som branschen står inför är uteslutande lockande för mig, säger Anders Kvarby. Dessutom ska det bli intressant att få jobba i koncernledningen med hela koncernens utveckling, fortsätter Anders Kvarby.

Forma Books är ett av tre affärsområden inom Forma-koncernen. De övriga är Forma Magazines och Forma Contract. Koncernledningen kommer att bestå av Patrik Widlund, Anders Kvarby, Maria Croon vd Forma Magazines, Anders Knave vd Forma Contract samt Katarina Hillman CFO Forma Publishing Group. Koncernen omsätter cirka 1 miljard kronor och är en av marknadens ledande aktörer inom tidskrifter, böcker, tv-produktion och uppdragsjournalistik. Forma har verksamhet i Sverige, Finland och Estland och ägs av börsnoterade Hakon Invest.

För ytterligare information:
Patrik Widlund, koncernchef Forma Publishing Group, 0705-294200.
Anders Kvarby, tillträdande vd Forma Books, 0706-241287