Forma ändrar bolagsstrukturen

Report this content

Forma Publishing Group bolagiserar sina tre affärsområden. Idag blir Forma Magazines, Forma Books och Forma Contract egna företag.

Från och med 1 april samlas all tidskriftsverksamhet i Forma Magazines AB, all bokutgivning inom Forma Books AB och all redaktionell kommunikation på uppdrag inom Forma Contract AB. - Det är en naturlig utveckling efter att vi medvetet har stärkt oss inom dessa tre områden. Genom att bolagisera ger vi ett ökat utrymme för att varje affärsmodell ska utvecklas i sin bransch, utan kompromisser och med starkt fokus, säger Patrik Widlund, koncernchef för Forma Publishing Group. I Forma Magazine ingår ett femtontal tidskrifter i Sverige, Finland och Estland, däribland Icakuriren, Hus & Hem, Kattis & Company och Market. Ny vd för bolaget är Maria Croon. Forma Books består av Ica Bokförlag, Damm Förlag och B Wahlströms Bokförlag. Ny vd för Forma Books är Göran Sunehag. Forma Contracts verksamhet bedrivs under varumärket OTW. Ny vd blir Anders Knave som tillträder den 1 juni. - Vi ser även i framtiden stora synergier i att hålla ihop bolagen i en koncern, det handlar inte i första hand om att minska kostnaderna utan möjligheterna till korsbefruktning och nya affärer, säger Patrik Widlund. I den nya koncernledningen ingår förutom nämnda personer även Forma Publishing Groups CFO Katarina Hillman.