Formica Capital ny majoritetsägare i Rototec

Report this content

Formica Capital förvärvar finska Rototec av Intera Fund II Ky och bolagets ledning. Rototec är Europas största leverantör av geoenergilösningar och har visat stark lönsam tillväxt genom en kombination av starkt entreprenörskap och aktivt arbete med företagsförvärv. Rototec är Formicas fjärde investering inom skiftet till ett globalt hållbart energisystem. Transaktionen innebär att bolagets ledning kvarstår som betydande minoritetsägare.

Rototec är marknadsledande inom geoenergilösningar för medelstora och större fastigheter med Europas största flotta av borriggar för geoenergi i Finland, Sverige och Norge. Företagets erbjudande inkluderar allt från konsultering och utformning av geoenergisystem till implementering.

Geoenergi är en energi- och platseffektiv teknik för att värma och kyla fastigheter som, med sin begränsade klimatpåverkan, spelar en viktig roll i skiftet till ett hållbart samhälle. Hittills har Rototec borrat 58 000 geoenergibrunnar, vilket innebär en uppskattad minskning av koldioxid-utsläpp med 275 000 ton som i sin tur motsvarar lite över Ålands totala årliga utsläpp.

2020 hade Rototec cirka 100 medarbetare och en omsättning på 51 miljoner Euro. Historiskt har Rototec haft en stark organisk tillväxt kombinerat med flera företagsförvärv. Marknaden för geoenergiborrning är fragmenterad och med Formica som ny majoritetsägare är Rototecs ambition att vidare konsolidera den nordiska marknaden, fortsätta att utveckla nya affärsmodeller samt expandera utanför Norden.

Alexej von Bagh, CEO, Rototec Group:
”Med Formica får vi en långsiktig partner vars erfarenhet av att bygga starka företag och kunskap inom energibranschen blir en stor tillgång för oss. Deras starka tro på hållbara energisystem, i kombination med ett fokus på positiv påverkan och ansvar, ligger helt i linje med våra värderingar och vår syn på framtiden. Med det här samarbetet ser vi stora möjligheter att fortsätta utveckla Rototec i framtiden”.

Teresa Enander, COO, Formica Capital:
”Rototec har lyckats kombinera stark kompetens inom geoenergi, effektiv operations och kontinuerlig utveckling av sitt erbjudande, vilket gjort dem till den ledande aktören i en mycket viktig bransch och vi ser stora möjligheter för fortsatt tillväxt. Vi hoppas kunna bidra till Rototecs fortsatta resa, med vår erfarenhet inom bolagsbygge och driva organisk såväl som förvärvad tillväxt samt geografiskt expansion och utveckling av nya affärsmodeller. Att bidra till att geoenergin når sin fulla potential i minskad klimatpåverkan både i och utanför Norden är för mig ett starkt syfte”.

Foton:  Borrningsarbete för geoenergi  Foto: Rototec

För ytterligare information, v.v. kontakta:

Alexej von Bagh, CEO, Rototec Group
Tel: +358 50 597 8550, alexej.vonbagh@rototec.fi

Teresa Enander , COO, Formica Capital
Tel: +46 739 17 86 91, teresa.enander@formicacapital.se

Formica Capital
Formica Capital är ett svenskt investmentbolag med en långsiktig ägarstrategi, ägt av familjen Olsson Eriksson. Formica Capital skapar värdetillväxt genom att vara en aktiv ägare i lönsamma och långsiktigt hållbara bolag, som har en positiv påverkan på samhället i stort. www.formicacapital.se

Rototec
Rototec är Europas största leverantör av geoenergilösningar och en innovativ pionjär inom området. Geoenergi är förnybar energi som kan utvinnas ur marken. Med geoenergi kan byggnader av alla storlekar värmas upp eller kylas ned. Rototecs erbjudande inkluderar allt från konsultering och utformning av geoenergisystem till implementering. Rototec Group grundades 2007 och företaget är verksamt i Norden. Företagets omsättning 2020 uppgick till ca 51 miljoner Euro. www.rototecgroup.com

Taggar:

Snabbfakta