Svensk basket väljer Formsmedjan som digital partner

Report this content

Formsmedjan är ny officiell partner och leverantör till Basketlandslagen och Svenska Basketbollförbundet. Den strategiska kommunikationsbyrån kommer inom ramen för samarbetet att ta fram en ny webbplattform för Basketlandslagen och dela ut ett nyinstiftat kommunikationspris. Man kommer även att delta i arbetet med att utveckla den digitala kommunikationen hos landets basketföreningar de kommande åren.

Foto Anders Tillgren

Johannes Wohlert, marknads- och kommunikationsansvarig Svenska Basketbollförbundet, SBBF:

– Vi befinner oss just nu i ett läge där intresset för svensk basket ökar. Det gäller både för SBBF:s breddverksamhet och våra landslagstjärnor. Vi är en sport som binder samman det nya Sverige med det gamla, med världens bästa underhållning som verktyg. För att vi ska nå våra högt ställda mål kopplat till både intresse och utövare framgent så väljer vi nu att satsa på en gemensam webbplattform för våra basketlandslag.

Basketlandslagens matcher har haft flera publikrekord de senaste åren och trenden för basketlandslagens matcher är starkt uppåtgående. Sedan 2011 har publiksnittet ökat med 385%. Även intresset bland unga i Sverige ökar och nu är basket enligt Upplevelseinstitutets/Ipsos senaste mätning Sportnavigatorn landets fjärde mest populära sport bland 15-29-åringar.

Palle Andersson, VD på Formsmedjan:

– Vi är ju basketfans på kontoret och involverade på olika sätt i basket redan i dag. Vi ser, är engagerade och stöttar basketen, både som privatpersoner och som företag. För oss är det en ära och ett påtagligt ansvar att få kombinera vårt basketintresse med vår profession. Vi vill vara med och utveckla Basketsveriges digitala kommunikation.

Johannes Wohlert fyller i:

– Samarbetet kommer att ge oss spets i kommunikationen kring landslagen. Avtalet ger oss också möjlighet att ta hjälp av Formsmedjan för att stötta våra basketföreningars kommunikation. Vi instiftar ett nytt pris och vi kommer att kunna ta fram olika manualer och guider med tips på bra kommunikation.

Formsmedjans projektledare, Christoffer Gramner, om samarbetet:

– Vi är taggade till tänderna och ser fram emot få vara med att hjälpa sporten att klättra bland landets sport- och underhållningsintresserade. Drömmen är att basketen ska ta samma position i Sverige som den redan nu har i USA, Spanien eller Grekland.

Fotograf: Anders Tillgren

Kontakt:
Johannes Wohlert, marknads- och kommunikationsansvarig SBBF
johannes.wohlert@basket.se

Palle Andersson, vd Formsmedjan
palle@formsmedjan.se

Om Svenska Basketbollförbundet
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) har till uppgift att främja och utveckla basketbollidrotten och göra den tillgänglig för alla i Sverige. SBBF:s vision är "Sveriges mest tillgängliga nationalsport", och förbundet har som mål att svensk basket ska vara den lagidrott som växer mest till 2020. Just nu pågår strategiarbete till 2025 och vägvalen för svensk basket kommer att fastställas framöver.

Om Formsmedjan
Genom strategiska processer och kreativ kommunikation hjälper vi våra kunder att bygga och utveckla sina varumärken. Formsmedjan finns i Boden, Norrbotten, men verkar både nationellt och på globala marknader.