Report this content

Insamlingsresultaten för 2003 visar att 3 av 4 förpackningar återvinns - Samtidigt visar ny Sifo att förtroendet för återvinningen ökar Insamlingen av förpackningar är fortfarande mycket framgångsrik och de allra flesta förpackningarna samlas in och återvinns. Insamlingsresultaten för 2003 visar att insamlingsnivåerna ligger på en fortsatt hög och stabil nivå. Det har t o m skett en marginell ökning av insamlingen jämfört med 2002, trots att den totala mängden förpackningar minskat något. Av de totalt 954 400 ton förpackningar som fanns på marknaden under 2003, samlades 76,7 procent in och återvanns. Samtidigt visar en ny Sifo undersökning att allmänhetens förtroende för att de insamlade förpackningarna återvinns ökar. Producentansvaret av förpackningar infördes 1994. De första åren ökade insamlingen kraftigt. Därefter har insamlingsnivåerna legat på en stabil och hög nivå, men fortfarande med en mindre årlig ökning. Ny Sifo visar att förtroendet för återvinningen ökar Förpackningsinsamlingen, som är materialbolagens gemensamma samarbetsorgan, undersöker regelbundet svenskarnas inställning till miljö och återvinning. I den senaste Sifo-undersökningen visar resultaten på en kraftig ökning när det gäller allmänhetens förtroende för att det insamlade materialet faktiskt återvinns. Hela 77 procent har förtroende för att pappersförpackningarna återvinns, medan endast 11 procent saknar förtroende. För plastförpackningar är motsvarande siffror 67 resp 17 procent, och för metallförpackningar 65 resp 17 procent. I en Sifo-undersökning från år 2000 ställdes frågan om man har stort förtroende för att insamlade förpackningar tas omhand på rätt sätt. Då instämde 40 procent, medan 27 procent tog avstånd. Frågan är inte exakt jämförbar, men Sifo drar ändå slutsatsen att förtroendet för återvinningen har ökat sedan år 2000. Vad blir det av de insamlade förpackningarna? Den insamlade wellpappen blir ny pappersråvara som blir ny wellpapp. Av övriga insamlade pappersförpackningar blir det nya förpackningar eller ytskikt på gipsplattor. Hårda plastförpackningar återvinns till bland annat rör, lastpallar, möbler, bullerplank och diskborstar. Metallförpackningar smälts ned till nytt stål resp aluminium som bland annat används i bil- och byggindustrin, samt som råvara till nya förpackningar. Det återvinningsbara glaset används i huvudsak för tillverkning av nya flaskor och byggnadsisolering. Visste du att... - vi i Sverige återvann över 730 000 ton förpackningar 2003? Det är mer än svenska folkets samlade kroppsvikt. - de plastförpackningar som återvanns 2003 motsvarar årsförbrukningen av eldningsolja för ca 35 000 villor. - av insamlade pappersförpackningar tillverkas nytt kartongmaterial, som rullas på 3,5 meter breda rullar. Om man rullar ut 2003 års insamlade material, skulle det sträcka sig ända från Norrköping till Malmö. - om årets insamlade metallförpackningar spreds ut, skulle de med en meters höjd täcka 27,5 fotbollsplaner. - 2003 års insamling av glasförpackningar motsvarar 4 600 fyllda lastbilar med släpvagn. Redovisning av insamlingsresultaten för 2003 Insamlingsresultaten fördelar sig på följande sätt: WELLPAPPFÖRPACKNINGAR Totalt* fanns 422 000 ton wellpappförpackningar. 359 000 ton = 85 % materialutnyttjades. Regeringens återvinningsmål: 65 % materialutnyttjande. Mer information: Anders Haglund, VD Returwell tel 08-566 144 81 Övriga PAPPERSFÖRPACKNINGAR Totalt* fanns 169 000 ton övriga pappersförpackningar. 74 999 ton = 44,2 % materialutnyttjades. Regeringens återvinningsmål: Totalt 70 %, varav 40 % materialutnyttjande. Mer information: Anders Asp, VD Svensk Kartongåtervinning tel 08-566 144 71 e-post anders.asp@kartongatervinning.se METALLFÖRPACKNINGAR Totalt* fanns 50 700 ton metallförpackningar. 31 900 ton = 65 % materialutnyttjades. Regeringens återvinningsmål: Totalt 70 % materialutnyttjande. Mer information: Thord Görling, VD MetallKretsen tel 08-566 144 61 PLASTFÖRPACKNINGAR Totalt* fanns 147 700 ton plastförpackningar. 101 854 ton återvanns vilket ger en total återvinningsgrad på 70 %. 26 266 ton = 17,8 % materialutnyttjades. 75 588 ton = 52,2 % energiutvanns (27 588 ton samlades in av Plastkretsen och 48 000 ton energiutvanns i kombination med hushållens avfall.) Regeringens återvinningsmål: Totalt 70 %, varav 30 % materialutnyttjande. Mer information: Maria Schyllander, VD Plastkretsen tel 08-783 84 58 GLASFÖRPACKNINGAR Totalt* fanns 165 000 ton glasförpackningar. 151 229 ton = 92 % materialutnyttjades. Regeringens återvinningsmål: 70 % materialutnyttjande. Mer information: Frank Tholfsson, VD Svensk GlasÅtervinning tel 0583-871 01 * Beräkningsgrunderna Beräkningarna för plast, papper och metall är gjorda på de förpackningsmängder som redovisats av de REPA-anslutna företagen. REPA täcker ca 90 % av alla förpackningar på den svenska marknaden. Returwell beräknas på de svenska tillverkningsvolymerna, korrigerat för import och export. Glas beräknas på de förpackningsmängder som redovisats till Svensk GlasÅtervinnings avgiftssystem, vilket täcker mer än 97 % av de förpackningar som tillförs svensk marknad av producenterna. Till redaktionerna: Observera att bildmaterial finns tillgängligt på webbplatsen, bildbank>> Till TV-redaktioner: Observera att filmmaterial finns tillgängligt på tidigare utsänd videokassett. För ytterligare information: Eva Larsson, informationschef , Förpackningsinsamlingen, tel 08-566 144 52, mobil 070-431 44 52 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/18/20040823BIT22500/wkr0001.pdf