Lyckat glesbygdsprojekt för återvinning i Norrland

Report this content

Lyckat glesbygdsprojekt för återvinning i Norrland Insamlingen av förpackningar och tidningar i glesbygden ökar. Detta tack vare bland annat så kallade glesbygdsstationer, som är ett återvinningssystem anpassat för byar på landsbygden. Det stora och ökande intresset hos allmänheten för källsortering gör nu också att många av de kommuner som har systemet satsar på att bygga ut det. En glesbygdsstation är en mindre återvinningsstation som istället för traditionella återvinningsbehållare har ett antal säckar lämpade för källsortering av förpackningar och tidningar hos hushåll. Säckarna är placerade i en aluminiumställning med gröna täcksidor i plast. - I Dorotea kommun, som var en av de första att prova den nya lösningen 2002, har systemet fungerat jättebra, säger Lars H Larsson, regionansvarig på Förpackningsinsamlingen. Kommunen är så nöjd med funktionen på säckställen så man har nu köpt ett större antal av Förpackningsinsamlingen. De ska användas vid s k fastighetsnära insamlingen som sker via kommunens fastighetsbolag. På grund av det lilla befolkningsunderlaget har det inte varit ekonomiskt att placera ut traditionella återvinningsstationer utanför tätortsområden. Trots att det finns ett stort lokalt intresse för återvinning hos allmänheten på landsbygden har befolkningen därför inte kunnat källsortera sina förpackningar och tidningar tidigare. Av det skälet startade Förpackningsinsamlingen tillsammans med respektive materialbolag, Strömsunds kommun och Lundstams Åkeri i Östersund ett samarbete 2002 som resulterade i en ny typ av återvinningsstation anpassad för glesbygden, en så kallad glesbygdsstation. Nya typer av kriterier gäller för att kommunen ska få tillgång till systemet: - Kommunerna får inte ersättning för marken som stationen uppta. - En fadderorganisation ska organiseras med uppdrag att sköta stationen i sin by i samarbete med kommunen. I praktiken innebär det att en person som bor i respektive by åtar sig ett "fadderansvar" där t ex städning och snöröjning ingår. Där ingår också att byta säckarna när de är fulla och lagra dem tills det kommer en bil som hämtar. - Stationen måste också vara lämpligt utplacerad enligt tömningsentreprenörens körslinga. Kommuner som, förutom Dorotea, har glesbygdssystem är Strömsund och Härnösand. I Bräcke, Storuman och Härjedalen planeras etablering av fadderstationer inom kort. För ytterligare information: Lars H Larson, regionsansvarig Förpackningsinsamlingen, tel 0660-21 11 08 eller 070-677 70 22 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/18/20040823BIT22490/wkr0001.pdf