"Var ska jag lämna mina använda förpackningar under semestern?" - Ring Eniro: 118 118 så får du besked! Oavsett var i landet man befinner sig går det nu att ringa dygnet runt till 118 118 och fråga efter närmaste återvinningsstation. Servicen är ny och har gjorts bland annat för att hjälpa alla som semestrar på annan ort att hitta till återvinningsstationerna. Återvinningsstationer för förpackningar och tidningar finns på 7500 platser över hela landet. Problemet för turister brukar vara att hitta stationerna, men från i sommar går det lätt att få hjälp med det. Återvinningsstationer hittar man annars ofta vid köpcentra, livsmedelsaffärer och bensinstationer samt ibland vid kommunikationsknutpunkter som färjelägen, större busstationer mm. De brukar också ofta finnas vid anslutningsvägar till bostadsområden. Alla hushåll och privatpersoner är, avsett var man bor, välkomna att lämna tomma förpackningar och tidningar vid vilken återvinningsstation som helst i landet. Det går också bra att ringa till Förpackningsinsamlingens kundtjänst, tel 0200-88 03 11, eller gå in på www.forpackningsinsamlingen.se och söka närmaste återvinningsstation. Bara förpackningar och tidningar Det är bara förpackningar och tidningar från hushåll (inte från företag) som får lämnas vid återvinningsstationerna. Återvinningsstationerna ägs och drivs av producenterna för att samla in värdefullt material av plast, papper, metall eller glas som kan återvinnas till exempelvis nya förpackningar eller tidningar. Det är viktigt att observera att återvinningsstationerna inte har något med sophanteringen att göra. Därför kan sådant som inte är förpackningar eller tidningar, som exempelvis matrester, grovsopor, blöjor och trasiga leksaker eller solstolar m m inte lämnas vid stationerna. Att lämna sådant är ett lagbrott som kan ge böter och till och med fängelse. Sophantering är ett kommunalt ansvar och för att bli av sopor går det bra att kontakta kommunen för information. Även då går det att ringa 118 118 och bli kopplad till kommunens enhet för miljö eller avfallsfrågor. För ytterligare information: Eva Larsson, informationschef, Förpackningsinsamlingen, tel 08-566 144 52, mobil 070-431 44 52 Helen Adolfson, Eniro 118 118 AB, tel 08-553 315 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/23/20040823BIT22510/wkr0001.pdf