1700-talsbyrå för miljoner tillbaka i Sverige

En Hauptbyrå värd flera miljoner kronor är tillbaka i Sverige. Den stals år 2003 från Sturehofs slott utanför Stockholm. Efter ett intensivt detektivarbete har utredare från försäkringsbolaget If kunnat lokalisera byrån och nu hämtat den från Polen.

En Hauptbyrå från 1700-talet är tillbaka i Sverige. Byrån stals från Sturehofs slott utanför Stockholm för elva år sedan. Byrån ägdes då av Nordiska museet, som lät Stockholms stad ha den på slottet.

Stölden skedde i maj 2003. Dagarna innan stölden hade Sturehof slott haft ett antal rundvandringar och visningar av antikviteter. Utredningen pekade på att någon förberett stölden genom att öppna en fönsterhake på insidan av ett fönster på andra våningen. På utsidan av byggnaden 5-6 meter ovan mark kunde två märken observeras strax under fönstret. Märkena kom sannolikt från en uppställd stege. Någon hade klättrat upp och lyckats få med sig den tunga byrån med marmorskiva genom fönstret.

Efter stölden kom tidigt indikationer på att byrån hade förts utomlands. Vid en husrannsakan i ett hem i Warszawa 2007 påträffades en Hauptbyrå, som togs i beslag.

- Sen vidtog ett digert arbete med att identifiera byrån och bevisa för polska myndigheter att det var den möbel som stulits från Sturehof slott, säger Göran Kellner, utredningschef på If.

Genom Ifs kontakter med privatspanare i Polen kunde till slut byrån föras tillbaka till Sverige.

- Det är ett mycket långsiktigt arbete som nu burit frukt. Byrån är unik i sitt slag och kanske det mest värdefulla stöldobjekt vi någonsin haft, säger Göran Kellner.

Experter från Bukowskis har studerat byrån och bedömer den vara i mycket gott skick. En systerbyrå såldes för en tid sedan på auktion för 5,2 miljoner kronor.

- Vi har haft många och långa förhandlingar om byrån med polska myndigheter. Åklagare i Sverige har lagt ned ärendet och alla trodde det var kört. Men vi fortsatte att jobba och till slut fick vi en öppning. Det var en fantastisk känsla att se byrån igen, säger Göran Kellner.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2013 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.